حماسه عملیات افتخار آفرین بازی دراز
سیاست انقلابی کرمانشاه
بسم الله الرحمن الرحیم عماریون احساس وظیفه کنند در صحنه حاضر‌شوند
عملیات های بازی دراز

 

بزرگداشت عملیات بازی دراز در یادمان شهدای گم نام این منطقه

در پی تهاجم ارتش بعث عراق به ایران ، سه رشته عملیات در بازی دراز انجام گرفت:

  1. عملیات اول بازی دراز : این حمله در آبان ماه 1359 به اجرا در آمد و نیرو های نامنظم اعزامی از سپاه منطقه 10 تهران و تکاوران تیپ 55 هوابرد ارتش در آن شرکت داشتند . قبل از این حمله ، ارتش بعث، ضمن اشغال بازی دراز ، نیروهای خودش را تا ارتفاعات دانه خشک جلو کشیده بود . در نتیجه ، شهر سر پل ذهاب در یک وضعیت نعل اسبی به محاصره دشمن درآمده و حتی بیم آن می‏رفت که پادگان ابوذر سقوط کند . در عملیات اول بازی دراز رزمندگان توانستندضمن عقب زدن دشمن، ارتفاع 1008 بازی دراز را آزاد کنند، که همین امر مقدمه شد برای ادامه کار در این منطقه .
  2. عملیات دوم بازی دراز : در دوم اردیبهشت  سال 1360، نیرو های تحت امر شهید علیرضا موحد دانش ، محسن وزوایی و سرگرد حسین ادیبان درآن شرکت کردن . این نبرد ، روی ارتفاعات 1100 صخره ای، 1100 گچی،1050 و 1150 بازی دراز انجام گرفت و به لحاظ موقعیت نسبی آن، رشادت خارق العاده بچه های وزوایی و علیرضا موحد دانش و خصوصاً به اسارت گرفت 300 کماندو دشمن توسط جمع 6 نفره ای که یکی از آنها وزوایی بود ، شهادت مظلومانه عقاب هوانیروز علی اکبر قربان شیرودی و دست آخر ، بازدید شهیدان دکتر بهشتی و محمد علی رجایی از این جبه خیلی مشهور است.  در ادامه همین عملیات بود لشکر  6 زرهی دشمن حدود 150 دستگاه از تانکهایش را به سمت جاده سر پل ذهاب آورد که جلوی کمین معروف مجاهد با بچه های همدانی درگیر شد و جمع 20 نفره بچه های سپاه همدان به فرماندهی تقی بهمنی و معاون او مهدی فریدی در نبر نابرابر ، تانک را عقب زدند و خود به فاصله چند روز از یکدیگر به شهادت رسیدند .

مطلب آخر این که شهید ادیبان هم در این نبرد دوم بازی دراز مفقود شد

  1. عملیات سوم بازی دراز : این حمله در یازدهم شهریور ماه سال 1360 و با نام عملیات شهیدان رجایی و باهنر در جبهه ی غرب آغاز شد . البته زمین منطقه عملیات منحصر به بازی دراز نبود ، بلکه از سمت شمال غرب سر پل ذهاب تا منتهی الیه سمت چپ جبهه ی گیلان غرب و ارتفاعات بازی دراز امتداد داشت. بین ما رزمنده های غرب ، این حمله به عملیات یازدهم شهریور معروف است .

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 8 ارديبهشت 1395برچسب:,
ارسال توسط عمار
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 871
تعداد نظرات : 73
تعداد آنلاین : 1