عدم حضور ایران در یک نمایشگاه بین المللی
سیاست انقلابی کرمانشاه
بسم الله الرحمن الرحیم عماریون احساس وظیفه کنند در صحنه حاضر‌شوند
عدم حضور ایران در یک نمایشگاه بین المللی

اقدام کمتر دیده شده از وزارت ارشاد/گام های انقلابی ارشاد در مواجهه با دشمن

هفته گذشته خبری سیاسی و غیر فرهنگی در فضای فرهنگی جهان پیچید که اصلا به مذاق ایرانی ها خوش نیامد.خبر این بود:"سخنرانی سلمان رشدی در نشست خبری نمایشگاه کتاب فرانکفورت"!
 

گروه اجتماعی فرهنگ نیوز-مهدی مهدیان: با توجه به عملکرد وزارتخانه های مختلف دولت یازدهم و همچنین حواشی ای که گریبانگیر برخی از این وزارتخانه ها بود، اگر بخواهیم یکی از آن وزارتخانه ها را نام ببریم بدون شک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از آنها است.

وزارتخانه ای که برخوردش با حوادث مختلف فرهنگی این تصور را در ذهن به وجود می آورد که سودای حاشیه سازی در مغز متفکرین ارشاد می گذرد.

صدور مجوز به منظور دفن سگ های زرد در قطعه هنرمندان بهشت زهرا،نظرات جنجالی درباره کنسرت ها و بها دادن به هنجار شکنان اخلاقی جامعه در کنسرت ها، صدور مجوز برای تک خوانی زن در گوشه و کنار شهر،اظهار نظر درباره رفع فیلتر فیسبوک، صدور مجوز برای ورود و خروج افراد مسئله دار به ایران و نشست و برخاست با برخی از این افراد، تنها بخشی از حاشیه های عجیب مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دو سال اخیر بود که سبب شد نام این وزارتخانه در لیست وزارتخانه های حاشیه ساز قرار بگیرد.

 

گروه موسیقی معروف به سگ های زرد که سه نفر از این گروه، با مجوز ارشاد در قطعه هنرمندان دفن شدند

اما این حاشیه سازی ها که مورد انتقاد اکثر رسانه ها قرار می گرفت دلیل بر آن نمی شود که اقدامات مثبت و تاثیرگذار فرهنگی این وزارتخانه در جامعه نادیده گرفته شود.اشاره و پرداختن به این اقدامات مثبت ثابت می کند که رسانه های این چنینی به دنبال اعتلای فرهنگی جامعه هستند و نه بهانه جویی و یا خدایی نکرده تخریب یک وزارتخانه و یا یک وزیر خاص.

هفته گذشته خبری سیاسی و غیر فرهنگی در فضای فرهنگی جهان پیچید که اصلا به مذاق ایرانی ها خوش نیامد.خبر این بود: سخنرانی سلمان رشدی در نشست خبری نمایشگاه کتاب فرانکفورت!، انتشار این خبر بلافاصله واکنش رسمی سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در پی داشت.

به گونه ای که صالحی، سخنرانی سلمان رشدی در نشست خبری نمایشگاه کتاب فرانکفورت را حرکتی غیرفرهنگی دانست و نسبت به آن اعتراض کرده و تاکید کرد: اساساً این حرکت را که توسط نمایشگاه کتاب فرانکفورت برنامه‌ریزی شده است و از جملۀ خط قرمزهای نظام جمهوری اسلامی ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شمار می‌رود، حرکتی غیرفرهنگی می‌دانم.فتوای امام خمینی رحمه الله علیه در این موضوع نگاهی دینی است و هیچ گاه کمرنگ نخواهد شد.

این پایان سخنان صالحی نبود چرا که وی در ادامه خواستار لغو حضور و سخنرانی سلمان رشدی، نویسنده هتاک کتاب آیات شیطانی در این نمایشگاه شد و حتی مدعی شد که در حال بررسی این مسئله هستیم و اگر این نمایشگاه سخنرانی رشدی را لغو نکند در نمایشگاه حاضر نمی شویم.

این موضع گیری تا اینجا طبیعی و همواره قابل انتظار و البته شدنی بود، اما سابقه وزارت ارشاد در بحث های این چنینی حاکی از آن بود که در اذهان عمومی چنین تصوری ترسیم شود که ادامه کار دیگر مورد اهمیت قرار نگرفته و در هر صورت به بهانه عدم تخریب وجهه ایران در جهان ایران در این نمایشگاه حاضر می شود. اما در ادامه عمل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چیز دیگری بود، چرا که در نهایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اقدامی تحسین برانگیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت خودداری نموده و از سایر کشورهای اسلامی نیز می خواهد در برابر این اقدام تحریک آمیز(دعوت سلمان رشدی برای ایراد سخنرانی) اعلام موضع کنند.

اما سوالی که مطرح شده و می توان از این وزارتخانه اسلامی به صورت مطالبه درخواست کرد این است که چرا در سال های اخیر چنین اقدامات تحسین برانگیز که هماهنگ با ذائقه مردم و خواست عمومی آنها بوده، بسیار کم صورت گرفته است؟ مسئله ای که شاید همواره به دلایل مختلف مورد توجه قرار نگرفته و یا به دلایل مختلف از بیان آن خودداری شده است.

از این رو می طلبد که این وزارتخانه که انتظار مردم از آن به دلیل اینکه متولی فرهنگ اصیل ایرانیست، از این دست اقداماتی که تحسین مردم و رسانه ها را برمی انگیزد بیشتر داشته باشد، اقداماتی که همواره باید با گذشت بیش از 35 سال از پیروزی انقلاب اسلامی آن هم در یک وزارتخانه فرهنگی صورت می گرفت.

شرایط فرهنگی جامعه فضای اخلاقی جامعه این روزها متاسفانه به گونه ای شده است که یک اقدام ارزشی که باید دریک وزارتخانه عادی می بود، امروزه سبب تشویق رسانه ها و مردمی می شود که انتظاراتشان از مسئولین و وزارتخانه ها به گونه ای است که وظیفه مسئولین است اما به دلیل اینکه بسیاری از افراد حتی از انجام وظیفه خود دوری کردند امروزه مردم و رسانه ها در صورت انجام وظیفه یک نهاد انقلابی باید به تحسین آن بپردازند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 16 مهر 1394برچسب:,
ارسال توسط عمار
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 7
بازدید هفته : 225
بازدید ماه : 405
بازدید کل : 81738
تعداد مطالب : 871
تعداد نظرات : 73
تعداد آنلاین : 1