به مناسبت روز بزرگداشت فرماندهان شهید دفاع مقدس
سیاست انقلابی کرمانشاه
بسم الله الرحمن الرحیم عماریون احساس وظیفه کنند در صحنه حاضر‌شوند

به یاد سرداران رشید اسلام
به مناسبت روز بزرگداشت فرماندهان شهید دفاع مقدس 

صفحه خبر - تاریخ: 7-07-1394, 00:01 

هشتم مهرماه به مناسبت شهادت جمعی از فرماندهان رشید قوای مسلح نظام اسلامی ایران، روز بزرگداشت فرماندهان شهید دفاع مقدس نامگذاری شده است. در هشتم مهرماه سال 1360 سانحه‌ای برای هواپیمای سی 130 نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران رخ داد که منجر به سقوط هواپیما گردید و طی آن سرداران رشید اسلام سرتیپ سیدموسی نامجو وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، شهید یوسف کلاهدوز قائم مقام فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سرتیپ جواد فکوری مشاور جانشین رئیس ستاد مشترک، سرلشکر ولی‌الله فلاحی جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی و محمدعلی جهان‌آرا فرمانده سپاه خرمشهر به همراه دهها تن از مجروحین جنگ که برای مداوا در حال انتقال به تهران بودند، به شهادت رسیدند.
چنانچه بخواهیم به خلاصه‌ای از جزئیات حادثه اشاره نمائیم، باید عرض کنیم: بعد از پایان موفقیت‌آمیز عملیات ثامن‌‌الائمه، پنج تن از فرماندهان رده بالای ارتش و سپاه جهت تقدیم گزارش به امام خمینی (رضوان‌الله تعالی علیه) عازم تهران می‌شوند و به این منظور یک فروند هواپیمای سی -130 با 40 نفر سرنشین و 27 مجروح و پیکر 32 تن از شهدای عملیات ثامن‌الائمه از فرودگاه اهواز به مقصد تهران به پرواز درمی‌آید.
هواپیما در 30 مایلی فرودگاه مهرآباد تهران در جنوب‌غربی کهریزک دچار سانحه می‌شود و به علتی نامشخص هر چهار موتور آن خاموش میشوند. خلبان تلاش می‌کند هواپیما را در همان منطقه به زمین بنشاند. چرخ‌های هواپیما به وسیله دستگیره دستی باز میشود و هواپیما در زمین ناهموار فرود می‌آید و پس از طی مسافتی قریب به 270 متربال چپ آن به ناهمواری زمین اصابت می‌کند که موجب متلاشی شدن و آتش گرفتن آن میشود. در نتیجه این حادثه 49 نفر از سرنشینان هواپیما از جمله پنج تن از سرداران دفاع مقدس و عملیات ثامن‌الائمه به شهادت رسیدند.
به بهانه سالروز گرامیداشت سرداران و فرماندهان شهید دفاع مقدس خلاصه‌ای از زندگینامه این پنج فرمانده رشید اسلام را از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرانیم.
شهید تیمسار سرلشکر ولی‌الله فلاحی
سرلشکر فلاحی در سال 1310 در طالقان متولد شد و در سال 1324 به تهران آمد. وی در سال 1330 در دانشکده افسری تحصیلات دانشگاهی را ادامه داد و پس از فارغ‌التحصیلی خدمت خود را در نیروی زمینی ارتش در لشکر 92 اهواز آغاز کرد.
شهید فلاحی که از دانشجویان ممتاز دوره‌های مختلف نظامی بود با دعوت دانشکده فرماندهی و ستاد به تدریس در این دانشکده پرداخت و مدیریت آموزش دانشکده به وی محول گردید. با شروع جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران،‌سرلشکر فلاحی همواره در جنوب و یا غرب کشور حضور داشت و از نزدیک ناظر طرح‌های مختلف عملیاتی و لجستیکی بود. پس از عزل بنی‌صدر، امام خمینی طی حکمی اختیارات فرماندهی کل قوا را به سرلشکر فلاحی تفویض نمودند و او با زحمات شبانه‌روزی موفق شد زیربنای ارتش مردمی را پس از پیروزی انقلاب پایه‌گذاری کند.
شهید سرتیپ سیدموسی نامجو
سرتیپ نامجو در سال 1317 در خانواده‌ای متدین و سادات در بندرانزلی به دنیا آمد. در سال 1337 به عنوان یکی از شاگردان برجسته وارد دانشکده افسری شد و در سال 1340 فارغ‌التحصیل گردید. پس از پیروزی انقلاب وی با کمک شهیدان کلاهدوز و اقارب پرست هسته اولیه سپاه پاسداران را پی‌ریزی نمود و از افراد موثر در منفک شدن شهید کلاهدوز از ارتش و پیوستن به سپاه بود. شهید نامجو با تمام مسئولیت‌هایش در دو جبهه می‌جنگید،‌یکی نظامی و دیگری فرهنگی. کار نظامی او سامان دادن به ارتش و فرماندهی دانشکده افسری بود و همزمان در مدارس عالی پلی‌تکنیک تهران و مجتمع آموزشی انقلاب به تدریس مشغول بود. اگرچه شهید نامجو در دوران کوتاهی بعد از انقلاب حضور داشت، اما امروز ردپای او در همه جای ارتش و وزارت دفاع جلوه‌گر است و دانشکده افسری امروز یادگاری از آن شهید آینده‌نگر است.
شهید سرتیپ جواد فکوری
شهید جواد فکوری در سال 1317 در محله «چرنداب» در تبریز به دنیا آمد.پدرش فردی متدین و از کاسب‌های جزء بود که در آن زمان به علت عدم رونق بازار به تهران مهاجرت کرد. جواد تحصیلات متوسطه را در مدرسه مروی تهران گذراند و در سال 1338 با توجه به هوش سرشار و ذهن خلاقش در آزمون سراسری در رشته پزشکی پذیرفته شد، اما به دلیل علاقه وافری که به آموختن فن خلبانی داشت انصراف داد و به استخدام دانشکده خلبانی نیروی هوایی درآمد و دوره‌های مختلف خلبانی و نظامی را پشت سرگذاشت. جواد پس از پیروزی انقلاب مسئولیت‌های متعددی را در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی برعهده گرفت و در نهایت در خرداد ماه سال 1359 به سمت فرماندهی نیروی هوایی ارتش منصوب شد.
شهید فکوری بر اثر لیاقت، کاردانی و شایستگی در شهریور همان سال با حفظ سمت به عنوان وزیر دفاع به کابینه شهید رجایی راه یافت. شهید فکوری نقشی تاریخی در طراحی و اجرای بزرگترین عملیات 140فروندی به فاصله 10 ساعت از آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران داشت و در چندین نوبت از سوی عناصر ضدانقلاب و وابسته تا مرز شهادت پیش رفت.
سردار سرلشکر شهید یوسف کلاهدوز
شهید کلاهدوز متولد 1325 در شهر قوچان بود. وی هنگامی که پس از اخذ دیپلم وارد دانشکده افسری شد، تعجب نزدیکانش را برانگیخت چون آنان چنین انتظاری نداشتند. اما هدف کلاهدوز ادامه مبارزاتش در درون ارتش شاه بود. یکی از کارهای مهم کلاهدوز از انداختن تانکهای ارتش در شب 21 بهمن 1357 بود که قصد کودتا و کشتار وسیع مردم را داشتند. پس از فرمان حضرت امام خمینی مبنی بر تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کلاهدوز به همراه چندتن از همفکران خود مامور تشکیل این نهاد شدند و از همان ابتدا در راه‌اندازی واحدهای آموزشی و توسعه آن تلاش فراوان کرد. با شروع جنگ تحمیلی همت و تلاش شهید کلاهدوز بر سازماندهی و ساماندهی رزمندگان اسلام متمرکز شد و در طراحی عملیات‌های نظامی از ذهنی خلاق و اندیشه‌ای متبکرانه برخوردار بود.
کلاهدوز از همان ابتدای تشکیل سپاه، وحدت وهماهنگی میان ارتش و سپاه را مدنظر قرار داد و در اجرای فرمان امام مبنی بر شکست حصر آبادان نقش ویژه‌ای داشت.
شهید محمدعلی جهان‌آرا
شهید جهان‌آرا در سال 1333 در خرمشهر متولد شد و از نوجوانی به فعالیت‌های دینی در مساجد پرداخت. وی با راهنمایی برادرش وارد گروه مبارزه مخفی به نام حزب‌الله خرمشهر شد و در سال 1351 توسط عوامل ساواک شناسایی و دستگیر گردید. وی پس از محاکمه به خاطر سن کمش به یک سال زندان محکوم شد و پس از آزادی به شدت تهدید شد که دیگر واردمبارزات سیاسی نشود اما وی وقعی ننهاد و فعالیت‌های مخفی‌اش را ادامه داد. بعد از پیروزی انقلاب محمد پس از دو سال و نیم زندگی مخفی به خرمشهر بازگشت و با دوستانش کانون حراست از نظام انقلابی را تشکیل داد. وی در سال 1358 فرماندهی سپاه خرمشهر را برعهده گرفت و همزمان جهاد سازندگی خرمشهر را نیز پایه‌گذاری کرد. با آغاز جنگ تحمیلی محمد و نیروهای وفادارش تا پای جان در برابر اشغال شهرشان مقاومت کردند اما نرسیدن کمک‌های پشتیبانی از سوی بنی صدر موجب سقوط و اشغال شهر شد. محمد در عملیات‌ ثامن‌الائمه و شکست حصر آبادان نقش بسیار موثری داشت و همه این سرداران به هنگام مراجعت به تهران جهت گزارش‌دهی به امام امت در سقوط هواپیمای سی 130 به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. روحشان شاد و راهشان پررهرو باد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: چهار شنبه 8 مهر 1394برچسب:,
ارسال توسط عمار
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 871
تعداد نظرات : 73
تعداد آنلاین : 1