نگاهی به سریال واقع نگر مهر طوبی
سیاست انقلابی کرمانشاه
بسم الله الرحمن الرحیم عماریون احساس وظیفه کنند در صحنه حاضر‌شوند

جبار آذین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری حوزه 
نگاهی به سریال واقع نگر مهر طوبی 
حوزه / «مهر طوبی» جدا از علاقه‌های دینی تماشاگران نشان داد اگر هر فیلم یا سریال دینی به شکلی صحیح پردازش شود با تماشاگران ارتباط لازم را برقرار خواهد کرد.

 

 

جبار آذین، منتقد و کارشناس سینما در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه» با بیان این‌که سریال «مهر طوبی» یک مجموعه خوب اجتماعی و خانوادگی بود، اظهار کرد: این مجموعه جز کارهای ارزشی سیما بود که در ابتدای نوروز امسال روی آنتن رفت. این سریال در پنج قسمت تهیه و پخش شد و کارگردانی آن را نیز سید مجید موسویان به عهده داشت. در این مجموعه داستان مرد جوانی روایت می‌شود که بنا به وصیت پدرش در پی یافتن فردی به نام طوبی است تا پس از پیدا کردن وی، رضایت نامه‌ای از او بگیرد تا بتواند به دارایی پدرش دست یابد.

* حق الناس و روزی حلال محور سریال

وی افزود: از مضمون قصه کاملا مشخص است موضوع و محور این سریال حق الناس و مال حلال و حرام است که می‌تواند مسیر زندگی هر فردی را در زندگی مشخص کند، کارگردان تلاش کرده با زبان نمایش و یک کار ملودرام این موضوع تبیین شود، زیرا این رویکرد می‌تواند مخاطبان مورد نظر را جذب خود کند. همچنین این مجموعه سعی دارد به این امر توجه کند، فردی که روزی حرام به سفره‌اش می‌برد، خود به قباحت کارش واقف است، اما متاسفانه وقتی در پی جبران بر می‌آید که دیگر زمان مناسبی برای جبران مهیا نیست، هر چند این بدان معنا نیست که در رحمت به روی بندگانش بسته است، بلکه منظور این است، ممکن است خداوند در هر زمان از حق خود بگذرد، اما حق الناس را نمی‌توان پایمال کرد.

این کارشناس سینما و تلویزیون ادامه داد: فیلمنامه هومن فاضل (نویسنده مجموعه) از امتیازات مهمی بود که به کارگردان این قدرت را داده تا داستانش را در پس یک «قصه ملودرام» و اجتماعی به خوبی برای بیننده بیان کند و شخصیت‌پردازی مناسبی برای تک تک کارکترها داشته باشد. برای همین وقتی تماشاگر شخصیت‌ها را مشاهده می‌کرد، به هیچ وجه با آنها احساس غریبی نمی‌کرد. در ضمن شخصیت‌پردازی این کار درباره کارکتر مثبت به هیچ وجه اغراق شده نبود، اقدامی که متاسفانه در سریال‌های مناسبتی روی می‌دهد و شخصیت‌های مثبت معمولا خصلتی فرازمینی به خود می‌گیرند.

* سریالی واقع‌نگر

وی درباره واقع‌نگری «مهر طوبی» نیز چنین توضیح داد: نکته‌ای که باید مورد توجه جدی قرار گیرد، واقع‌نگری این سریال بود، چون معمولا در کارهای مناسبتی باب شده است که فضایی تخیلی برای داستان تصور ‌شود چون بسیاری از دغدغه‌های روزمره زندگی مردم را نمی‌توان در تولیدات مشاهده کرد، اما در این مجموعه، واقعیت‌های اجتماع مورد توجه قرار گرفته بود. این امتیاز مهم را هم در کنار شخصیت‌پردازی خوب که در توضیح فوق به آن اشاره کردیم از جمله شاخصه‌های مثبت این کار بود.

* پرهیز از شعاری بودن کذب

آذین در پاسخ به این سوال که آیا توصیه‌های اخلاقی این سریال رنگ‌بویی از شعار داشت یا خیر؟ چنین توضیح داد: ابتدا باید بگویم شعار تعریف بدی در هنر ما پیدا کرده است، زیرا اگر شعار به شکلی مناسب بیان شود به هیچ وجه آزار دهند نیست، بلکه زیبا و شیرین نیز هست، اما مشکل آنجاست ما نمی‌توانیم به شکل خوبی شعار مورد نظرمان را بیان کنیم. برای همین کارهای دینی معمولا ساختار خوبی ندارد، اما «مهر طوبی» این کلیشه رایج را شکسته و توانسته بود تا ارتباط خوبی با تماشاگران برقرار کند.

* ایفای بازیگری قابل قبول

وی درباره بازیگری در این سریال گفت: در این مجموعه شاهد کار فوق العاده‌ای در عرصه بازیگری نبودیم، اما اکثر بازیگرهای اصلی توانسته بودند از عهده نقش‌های خود بر آیند. به ویژه خانم صغری عبیسی به عنوان بازیگر اصلی نقش خود را خوب ایفا کرد، البته درباره بازیگری در این مجموعه می‌توان به این امر نیز اشاره کرد که انتخاب‌ها اکثرا با توجه به جنس قصه صورت گرفته بود و به هیچ وجه ندیدیم شخصیتی تنها برای اینکه چهره معروفی است در سریال نقش آفرینی کرده باشد.

این مدرس سینما در پاسخ به این سوال مجموعه «مهر طوبی» توانسته بود جذابیت‌های عام داشته باشد، بیان کرد: به وضوح مشخص بود کارگردان تمام سعی خود را کرده تا اقشار مختلف مخاطب این مجموعه باشند و تنها یک قشر خاص را مد نظر قرار نداده و تا آنجایی که دریافتم اکثر اقشار جامعه کار را پسندیده و با آن ارتباط برقرار کردند.

مهر طوبی جدا از علاقه‌های دینی تماشاگران نشان داد اگر هر فیلم یا سریال دینی به شکلی صحیح پردازش شود با تماشاگران ارتباط لازم را برقرار خواهد کرد.

* یک پیشنهاد به تلویزیون

آذین در پایان با بیان این‌که امیدوار است، پخش سریال‌های ارزشی تنها محدود به ایام عزدارای نشود، تصریح کرد: باید در سیما به گونه‌ای عمل کنیم که در تمامی ایام سال بتوان کارهای خوب دینی را از شبکه‌های مختلف سیما مشاهده کرد، چون این رویکرد نشان خواهد داد، فیلم یا سریال دینی تنها کاری نیست که در ایام عزاداری پخش شود، بلکه در جشن و شادی هم به واسطه کارهای خوب می توان پیام رسانی دینی انجام داد و این مهم به کمک بهره جستن از نیروهای متعهد و کار آشنا روی خواهد داد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 11 فروردين 1394برچسب:,
ارسال توسط عمار
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 14
بازدید دیروز : 7
بازدید هفته : 231
بازدید ماه : 411
بازدید کل : 81744
تعداد مطالب : 871
تعداد نظرات : 73
تعداد آنلاین : 1