3 فروردین 1386 دستگیری ملوانان انگلیسی در اروند رود
سیاست انقلابی کرمانشاه
بسم الله الرحمن الرحیم عماریون احساس وظیفه کنند در صحنه حاضر‌شوند
۲۲ ژوئن ۲۰۰۴ ـ دستگیری ملوانان انگلیسی در اروند رود و خرسندی ایرانیان از این اقدام نیروی دریایی شان

 

نیروی دریایی ایران۲۲ ژوئن ۲۰۰۴ سه قایق نظامی انگلیسی را در آبهای ایران در اروند رود توقیف و هشت ملوان آنها را به اتهام تجاوز به آبهای ایران دستگیر کرد که اقدامی چشمگیر بود. این هشت ملوان پس از چهار روز آزاد شدند. نیروهای مسلح ایران ۲۳ مارس ۲۰۰۷ نیز ۱۵ تن از تفنگداران و ملوانان نیروی دریایی انگلستان را در آبهای ایران و در نزدیکی همان محل دستگیر کردند و آنان را ۱۲ روز در بازداشت خود داشتند. این گروه به دستور احمدی نژاد رئیس جمهور و پس از ملاقات با او، با تغییر لباس به کشورشان بازگردانده شدند. در میان گروه دوم یک ملوان زن دیده می شد.
انگلستان از قرن شانزدهم تا نیمه دوم قرن ۲۰ بر آبهای خاور میانه و ازجمله خلیج فارس سلطه داشت و برای ادامه این سلطه به هر راهی متوسل می شد؛ تا ایران دارای یک نیروی دریایی موثر نشود. در شهریور ۳۲۰ ، انگلیسی ها نیروی دریایی ایران را که با کمک ایتالیای موسولینی به وجود آمده بود نابود کردند. چوب لای زخم گذاشتن در شط العرب که بارها به زد و خورد ایران و عراق انجامید از جمله بهانه اصلی جنگ هشت ساله، در اصل کار انگلستان بود. انگلستان هنگام مرزبندی عراق که تحت الحمایه اش بود و آن را از بقایای مستملکات عثمانی ساخته بود، بدون توجه به این که شط العرب یک رودخانه مرزی است و در رفت و آمد کشتی ها در آن باید رعایت «تالوگ ، یا خط القعر» شود حقی در این رودخانه به ایران نداده بود و کشتی ها باید با کسب اجازه از بندرداری بصره به بنادر ایران وارد می شدند و .... 
رویداد ۲۲ ژوئن ۲۰۰۴ ایرانیان را از اقدام نیروی دریایی شان خرسند و شادمان ساخت؛ زیرا آنان از نیرنگهای انگلستان و آسیب هایی که میهن آنان از این دولت، عمدتا در دو قرن اخیر دیده است آگاهند و دل پری از آن دارند. دستگیری ملوانان انگلیسی و آوردنشان مقابل دوربین تلویزیون، به ایرانیان روح تازه دمید . آنان می دانند که روزگاری به دلیل ضعف نظامی ناشی از خیانت و نا آگاهی دولتمردانشان جرات چپ نگاه کردن به انگلیسی ها را هم نداشتند. «تاریخ» نشان داده است؛ هرگاه ایران از قدرت نظامی و اعمال این قدرت برخوردار بوده ایرانیان هم رشد و ترقی داشته اند.
 
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 3 فروردين 1394برچسب:,
ارسال توسط عمار
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 30
بازدید دیروز : 162
بازدید هفته : 263
بازدید ماه : 976
بازدید کل : 81490
تعداد مطالب : 871
تعداد نظرات : 73
تعداد آنلاین : 1