25 آبان سالروز درگذشت علامه محمدتقی جعفری (1302 ــ 1377 ش.)
سیاست انقلابی کرمانشاه
بسم الله الرحمن الرحیم عماریون احساس وظیفه کنند در صحنه حاضر‌شوند

گروه :

علوم انسانی رشته : فلسفه محل تولد : تبریز تاریخ تولد : 1304


خلاصه :

استاد علامه محمد تقی جعفری قدس سره به سال 1304 خورشیدی در شهر تبریز متولدشد .
والدین و انساب : نام پدر وی کریم بود
تحصیلات رسمی و حرفه ای : استاد جعفری نزد مادر مقداری مقدمات دروس و قران را آموخت. وقتی به مدرسه رفت، ایشان را به کلاس چهارم بردند. او با استعداد شگرف خود این کلاس را در مدرسه اعتماد تبریز با رتبه دوم گذرانید و در سال بعد کلاس پنجم را با رتبه اول احراز نمود. میرزا کریم از این وضع بسیار متأثر گردید و به محمدتقی و برادرش تأکید نمود: شما به دنبال درس بروید، خداوند روزی‌رسان است. از این جهت آن دو طالب دانش، مقارن سال‌های پایانی جنگ جهانی دوم به مدرسه طالبیه تبریز رفته و تحصیلات علوم دینی را نزد استادان آنجا پی گرفتند. سال ۱۳۵۹ ه.ق در حالی که پانزده بهار را پشت سر می‌نهاد، زادگاه خویش را به قصد اقامت در تهران ترک نمود و در مدرسه مروی نزد استادانی فاضل مطالعه و تحصیل متن رسائل و مکاسب را پی گرفت. پس از سه سال خوشه چینی از خرمن خردمندان و اندیشمندان حوزه، در سال ۱۳۶۲ ه.ق به شهر مقدس قم مهاجرت نمود و ضمن تحصیل در مدرسه دارالشفای قم ملبس به لباس روحانیت گردید و دروس خارج را در آنجا آغاز کرد. وی سپس برای ادامه تحصیلات، راهی نجف شد. دوران تحصیل در نجف نیز سخت می‌گذشت اما چون اشتیاق شدت داشت، همه آن شداید را تحمل کرد. خود می‌گوید: گاهی دو یا سه ساعت کار دستی می‌کردم تا شهریه به دستم برسد که میزان آن هـم کافی نبود. وی بیست و سه ساله بود که به درجه رفیع اجتهاد نایل گردید. علامه پس از یازده سال اقامت در نجف و شرکت در حوزه‌های درسی آن دیار، به سال ۱۳۳۶ یا ۱۳۳۷ ه.ش به ایران مراجعت نمود. 
استادان و مربیان : علامه جعفری بیشترین استفاده‌های علمی را از محضر آیات عظام: محمدرضا تنکابنی، آیت‌الله شیخ کاظم شیرازی، آیت الله سید عبدالهادی شیرازی، آیت‌الله سید ابوالقاسم خویی، آیت الله شیخ مرتضی طالقانی، آیت‌الله میرزا حسن یزدی، آیت الله سید محمود شاهرودی، آیت الله سید جمال گلپایگانی، آیت‌الله سید محمد هادی میلانی، آیت‌الله شهیدی (صاحب حاشیه بر مکاسب) و آیت الله سید محسن حکیم کسب نموده است. 
زمان و علت فوت : استاد علامه جعفری براثر بیماری در تاریخ 25 آبان ماه سال 1377 به رحمت ایزی پیوست . ل
چگونگی عرضه آثار : از علامه جعفری بیش از هشتاد آثار به طبع رسیده است که چاپ بعضی ازآنان همچون شرح معنوی در 15 جلد مکررا تجدید گردیده است . ضمنا تحت نظارت ایشان و طی 12ر سال کاملترین کشف الابیات مثنوی مولوی در 4 جلد رحلی تحت عنوان «از دریا به دریا » منتشر شده است . از آثار برجسته ایشان شرح و تفسیر برنهج البلاغه می باشد که 27 جلد آن به زبان فارسی چاپ و منتشر شده است . دیگر آثار برجسته جعفری ،درزمینه بررسی و مقایسه افکار مولانا با فلسفه ها و جهان بینی های شرق و غرب می باشد که تحت عنوان مولوی و جهان بینی ها چاپ شده است . بیش از 60 کتاب و مقاله دیگر استاد هنوز منتشر نشده است . بیشتر کتابهای او در زمینه های فقه ، علوم سیاسی ، روان شناسی ، علوم تربیتی ، معارف اسلامی ، نظریه های زیبایی و هنر در اسلام ، مباحث فلسفی و کلامی و غیره می باشد. تا کنون ده ها نویسنده ، استاد ، محقق از سراسر جهان با ایشان مذاکرات علمی داشته اند و بیش از 50 فقره ازاین مذاکرات در 2 جلد کتاب تحت عنوان «تکاپوی اندیشه »منتشرشده است .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 25 آبان 1393برچسب:,
ارسال توسط عمار
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 96
بازدید ماه : 528
بازدید کل : 81861
تعداد مطالب : 871
تعداد نظرات : 73
تعداد آنلاین : 1