مسائل مربوط به نگاه و پوشش
سیاست انقلابی کرمانشاه
بسم الله الرحمن الرحیم عماریون احساس وظیفه کنند در صحنه حاضر‌شوند

مسائل مربوط به نگاه وپوشش

الف) پوشش

۱٫ حجاب زن

س: زن چه مقدار از بدنش را باید از نامحرم بپوشاند؟

ج) زنان باید تمام سر و بدن خود را به جز صورت و دستها تا مچ که زینت و

آرایش نشده باشند با لباسى که توجه نامحرم را جلب نکند، بپوشانند.

۲٫ پوشیدن چادر

س:اگر حجاب زن با مانتو و روسرى کامل باشد کفایت مى‏ کند یا حتماً باید

چادر باشد؟

ج) در حجاب و پوشش واجب، لباس معینى شرط نیست، و هر لباسى که

تمامى‏ بدن زن (بجز صورت و دستها تا مچ که استثناء شده) و همچنین

برجستگیهاى بدن را بپوشاند و توجه نامحرم را جلب نکند، کفایت مى‏کند.

البته در طول سالیانِ دراز، زنان جامعه ما چادر را ترجیح داده و براى حفظ

حجاب بهتر اسلامى‏، آن را انتخاب کرده ‏اند.

۳٫ لباس شهرت

س: منظور از لباس شهرت چیست و پوشیدن آن چه حکمى‏ دارد؟ آیا نماز

خواندن با آن اشکال دارد؟

ج) لباس شهرت لباسى است که پوشیدن آن براى شخص به خاطر رنگ

یا کیفیت دوخت یا مندرس بودن آن و یا علل دیگر مناسب نیست، به طورى

که اگر آن را در برابر مردم بپوشد توجه آنان را به خود جلب نموده و

انگشت نما مى‏ شود.پوشیدن چنین لباسى بنابر احتیاط واجب جایز نیست

ولى نماز خواندن با آن اشکال ندارد.

۴٫ استفاده زن و مرد از لباس یکدیگر

س: آیا استفاده از دمپایى و جوراب مردانه براى زنان، مصداقِ تشبّه به

جنس مخالف است؟ در این صورت تکلیف چیست؟

ج) استفاده زن و مرد از لباس، کفش و دمپایى یکدیگر، اگر مختص جنس

خاص باشد بنابر احتیاط واجب، جائز نیست ولى استفاده هاى محدود به

نحوى که آن را زىّ و پوشش خود قرار ندهند اشکال ندارد.

۵٫ پوشش مردان

س: از نظر شرعى حدّ پوشش لازم براى مردان چقدر است؟

ج) بر مرد پوشاندن سر و گردن و صورت و دستها تا جایى که معمولاً

نمى‏ پوشانند لازم نیست.

۶٫ کراوات

س: آیا در مجالس عروسى یا میهمانیهاى خصوصى، زدن کراوات براى

آقایان جایز است؟

ج) به طور کلى، پوشیدن کراوات و دیگر لباسهایى که پوشش و زیّ غیر

مسلمانان محسوب مى ‏شود و استفاده از آن منجر به ترویج فرهنگ منحط 

و معاند غربى مى‏ شود، جایز نیست.

ب) نگاه و ارتباط

۱٫ نگاه کردن به فیلم و عکس نامحرم

س۱: دیدن تصاویر نامحرم که حجاب کامل ندارند, چه حکمى‏ دارد؟

ج) نظر به فیلم و عکس نامحرم به قصد لذت و ریبه حرام است و بدون قصد

لذت، اگر صاحب عکس را نشناسد و مستلزم مفسده ‏اى هم نباشد، 

اشکال ندارد.

س۲: با توجه به اینکه در سایتهاى مختلف اینترنتى (حتى سایتهاى خبرى)

عکسهایى از زنان خارجى (اعم از مسلمان و غیر مسلمان) وجود دارد،

نگاه کردن به آنها جایز مى ‏باشد یا خیر؟

ج) نگاه کردن به تصویر زن نامحرم حکم نگاه کردن به خود زن نامحرم را

ندارد، بنابراین اگر نگاه از روى لذت نبوده و خوف افتادن به گناه نباشد و

تصویر هم متعلق به زن مسلمانى که بیننده آن را مى‏شناسد نباشد،اشکال

ندارد و بنابر احتیاط واجب در صورت عدم رعایت حجاب نباید به تصویر زن

نامحرم که بطور مستقیم از تلویزیون و برنامه‏ هاى اینترنتى، پخش 

می شود نگاه کرد. نگاه کردن به تصاویر و فیلمهاى مستهجن نیز بطور 

مطلق حرام است.

س۳: آیا دیدن فیلمهاى زناشویى براى زن و شوهر از لحاظ شرعى اشکال

دارد؟

ج) دیدن این گونه از فیلمها که همیشه با نگاه شهوت برانگیز همراه است

جایز نیست.

۲٫ نگاه به زن نامحرم

س: آیا نگاه کردن به زن نامحرم (بصورت عادى و بدون قصد لذت) اشکال

دارد؟

ج) نگاه به زن نامحرم جایز نیست مگر به صورت و دستها تا مچ، بدون قصد

لذت و ریبه در صورتى که زینت و آرایش نشده باشد.

۳٫ ارتباط با نامحرم

س: ارتباط با نامحرم (مکاتبه، گفتگو، ارتباط اینترنتى و…) چه حکمى‏ دارد؟

ج) هر گونه ارتباطى که خارج از ضوابط  و احکام شرعى باشد و یا

مفسده اى بر آن مترتب شود، جایز نیست.

۴٫ دست دادن با نامحرم

س: دست دادن مرد با زن خارجى و همچنین با نزدیکان غیرِ محرم چه

حکمى‏ دارد؟ مخصوصاً با افراد غیر مسلمان که اجتناب از چنین کارى

توهین تلقى مى‏ شود؟

ج) دست دادن با نامحرم حرام است، مگر اینکه از روى حایلى ( مانند

دستکش و…) باشد، به شرط اینکه همراه با فشار دادن دست نباشد.

۵٫ نگاه زن به مرد نامحرم

س: حکم شرعى در مورد نگاه کردن زن به مرد چیست؟ حدود آن چیست؟

ج) نگاه به سر و صورت و گردن و دستها تا جایى که معمولاً نمى‏ پوشانند،

بدون قصد لذت و ریبه اشکال ندارد.

۶٫ نگاه زن به بچه ممیّز و پوشش نزد او

س: نگاه کردن به پسربچه غیر بالغ ممیّز بدون قصد لذت چه حکمى‏ دارد؟

ج) اگر بچه ممیّز به مرحله‏ اى رسیده که نگاه کردن به او یا نگاه او به زن

موجب تهییج شهوت مى‏ شود، نگاه به او جایز نیست و زن هم باید خود 

را نزد او بپوشاند.

۷٫ لمس و نظر حرام در حین آموزش پزشکى

س۱: آیا دانشجویان رشته پزشکى براى فراگیرى این علم مى ‏توانند 

بدن غیر همجنس را لمس کنند؟

ج) تحصیل و فراگیرى علم پزشکى از طریق معایناتى که فى نفسه حرام

هستند در مواردى که یاد گرفتن این علم و شناخت راههاى درمان بیماریها

متوقف بر آن باشد، اشکال ندارد مشروط به اینکه دانشجو اطمینان داشته

باشد که توانایى نجات جانِ انسانها در آینده، متوقف بر اطلاعاتى است که

از این طریق بدست مى‏ آید و همچنین مطمئن باشد که در آینده در معرض

مراجعه بیماران بوده و مسؤولیت جان آنان را بر عهده خواهد داشت.

س۲:در دانشکده پزشکى در واحد تشریح،اجساد مرد تشریح مى‏ شود،که

اغلب پوشش جسدها بیشتر از حدّ ضرورت کنار زده مى‏شود و دانشجویان

دختر هم آن اجساد را تشریح مى‏کنند لطفاً حکم نگاه به جسد مرد و لمس

آن توسط دانشجویان دختر را بیان فرمایید.

ج)نظر زن بر بدن مرد نامحرم بجز سرو گردن و دستها و همچنین لمس بدن

نامحرم بر زن شرعاً حرام است، مگر در موارد استثنایى ضرورت، آن هم

فقط همان مقدارى که ضرورت اقتضا کند.

۸٫ رجوع به پزشک غیر همجنس

س: من یک زن و پزشک عمومى‏ هستم. با توجه به اینکه مراجعینِ مطب،

آقا و خانم مى‏باشند و من هم در هنگام معاینه، مراقب عدم تماس لمسى با

نامحرم مى‏باشم و کلیه شؤونات مذهبى را رعایت مى‏کنم، آیا مجاز به معاینه

مردان هستم؟ و اصولاً مراجعه مردان به دکتر زن و برعکس چه حکمى‏

دارد؟

ج) اگر معالجه مستلزم لمس و نظر حرام باشد، با امکان رجوع به پزشک

همجنس، رجوع به غیر همجنس جایز نیست.

ج) زینت

۱٫ زینت و ملاک آن

س:آیا ابروى اصلاح شده براى زن حکم زینت را دارد؟تا چه حدّ باید پوشانده

شود؟

ج) تشخیص مصداق زینت، عرفى است و هرچه عرفاً زینت محسوب شود،

زن باید آن را از نگاه نامحرم بپوشاند.

۲٫ زینت بانوان

س: پوشیدن انگشترى طلا براى زن چه حکمى‏ دارد؟

ج) استفاده زنان از زینت و زیور آلات و آرایش نمودن خود اشکال ندارد، لکن

باید از نامحرم پوشانده شود.

۳٫ برداشتن ابرو

س: برداشتن ابرو (اصلاح و مرتب کردن آن) در صورتى که باعث تغییر شکل

ابرو شود (تغییر چشم گیر ایجاد کند) یا تغییر شکلى ایجاد نکند (فقط زیر

ابرو خالى شود) چه حکمى‏ دارد؟

ج) آنچه که عرفاً زینت محسوب مى‏ شود، باید از نامحرم پوشانده شود.

۴٫ طلاى سفید

س: استفاده از طلاى سفید و پلاتین براى آقایان چه حکمى‏ دارد؟

ج) اگر چیزى که طلاى سفید نامیده مى‏شود همان طلاى زرد است که بر اثر

مخلوط کردن ماده‏اى رنگ آن سفید شده، حرام است، ولى اگر عنصر طلا

در آن به قدرى کم است که عرفاً به آن طلا نمى‏‏ گویند، مانع ندارد و پلاتین

نیز اشکال ندارد.

د) رقص

س: حکم رقص زن براى زن و مرد براى مرد چیست؟ رقص زن و شوهر

چطور؟

ج) اگر رقص، مهیج شهوت یا مستلزم فعل حرام (مثل همراه بودن با

موسیقى حرام یا غنا) باشد،و یا مفسده ‏اى بر آن مترتب شود،حرام است

و رقص زن جلوى نامحرم مطلقاً حرام است.

ـ رقص زن براى شوهرش یا برعکس، اگر همراه ارتکاب حرامى‏ (مانند 

گوش دادن به غنا و موسیقى حرام) نباشد، اشکالى ندارد.

منبع : سایت مقام معظم رهبری



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 6 دی 1393برچسب:,
ارسال توسط عمار
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 19
بازدید دیروز : 7
بازدید هفته : 236
بازدید ماه : 416
بازدید کل : 81749
تعداد مطالب : 871
تعداد نظرات : 73
تعداد آنلاین : 1