سالروز حادثه به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان به دست دژخیمان رژیم پهلوی
سیاست انقلابی کرمانشاه
بسم الله الرحمن الرحیم عماریون احساس وظیفه کنند در صحنه حاضر‌شوند

همگام با حادثه به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان

به گزارش “خانه خشتی”، 24 مهرماه سال 57 به عنوان نقطه ای سیاه در کارنامه رژیم شاهنشاهیست که در مقابل یکی از صدها برگ زرینِ مقاومت و ایستادگی مردم ایران و کرمان قرار دارد. ساعت 10:5 دقیقه روز دوشنبه 24 مهر 1357 است ، در مسجد جامع جای سوزن انداختن نیست ، 20 هزار نفر […]

به گزارش “خانه خشتی”، 24 مهرماه سال 57 به عنوان نقطه ای سیاه در کارنامه رژیم شاهنشاهیست که در مقابل یکی از صدها برگ زرینِ مقاومت و ایستادگی مردم ایران و کرمان قرار دارد.

ساعت 10:5 دقیقه روز دوشنبه 24 مهر 1357 است ، در مسجد جامع جای سوزن انداختن نیست ، 20 هزار نفر از مردم كرمان به منظور بزرگداشت اربعين شهداى 17 شهريور تهران و همچنین  نخستین سالگرد شهادت آيت ا… حـاج سـيـد مـصـطـفـى خـمـيـنـى ، بـه دعـوت عـلمـا و روحـانـيـون كـرمـان در مـسـجـد جامع جمع شده اند ، بـازار و كـليـه مـغـازه هـا تعطيل است.
کولی ها به مردم حمله می کنند
ساعت 11:30 دقیقه صبح است ، یکی از روحانیون در حال سخنرانی است، ناگهان حدود 300 نفر از کولی ها ، با در دست داشتن چوب و میلة آهنی و دادن شعار «جاوید شاه» از چند خیابان شهر عبور و وارد مسجد می شوند.
ابتدا دوچرخه‌ها و موتورهای مردم را به آتش می کشند ، سپس در حالیکه همچنان شعار «جاوید شاه» را سر می دهند به پشت بام مسجد رفته و با كندن آجر و پرتاب آنها، جمعیت را مورد حمله قرار می دهند.
مردم مقاومت می کنند
 عده‌ای از مردم داخل مسجد به طرف آنها راه می افتند ، در همین هنگام پلیس به حمایت از آنان به طرف مردم تیراندازی می کند و مردم به ناچار به داخل مسجد باز می گردند.
مسجد از چهار طرف در محاصره كامل چماق به دستان و مأموران قرار دارد ، مردم به این امید كه حمله‌كنندگان به احترام خانه خدا وارد مسجد نمی شوند ، دربهای ورودی به حیاط مسجد را می بندند ، این در حالیست كه تمامی وسائل نقلیه شركت‌كنندگان به آتش كشیده شده است.
چند دقیقه بعد ، مأمورین از پشت ‌بام مسجد تیراندازی و پرتاب گاز اشك‌آور به داخل حیاط مسجد  را به اوج خود می رسانند ،  جمعیت به ناچار به درون شبستان پناه آورد.
مردم و روحانیون مجروح می شوند
مردم درهای شبستان را برای جلوگیری از ورود کولی ها  می بندند ، طولی نمی کشد كه گازهای خفه‌كننده‌‌ای فضا را پر می کند ، درهای شبستان شكسته می شود و كولی‌ها با چماق و چوب و میله آهنی، به جان مردم می افتند . در كمتر از چند دقیقه شبستان مسجد یكپارچه آتش و دود و گاز اشك‌آور می شود و صدای تیراندازی لحظه‌ای قطع نمی شود ، فریاد «الله اكبر» و «وامحمدا» به حد اعلای خود می رسد ، عده‌ای از مردم و روحانیون مجروح می شوند.
آیت الله صالحی كرمانی و آیت الله رخشاد نجفی نیز در اثر پخش گاز بیهوش می شوند ، مردم آنان را روی دست از مسجد خارج می کند.
مسجد جامع به آتش کشیده می شود
کولی ها وسایل و ساختمان مسجد را به آتش می کشند ، آتش از حیات و شبستان مسجد شعله می کشد و اکنون این ، فرش ها ، کتاب ها و قرآن‌ها هستند که می سوزند.
آنسوتر تعداد دیگری از مهاجمان در میدان فابریك اجتماع کرده اند ، در حالی كه شعار‌هایی به نفع رژیم می دهند از چندین خیابان گذشته ، پس از تظاهرات كوتاهی در جلوی مسجد صفا ، مجدداً به طرف میدان مشتاقیه آمده و از دو طرف به مسجد جامع حمله می کنند.
مقاومت مردم  ادامه دارد
  تعدادی از مردم به حال اغماء افتاده و عده‌ای شهادتین می گویند ، از آنجا كه تنها راه فرار این جمعیت چند هزار نفری، شكستن حلقه محاصره است ، جوانها و مردهایی كه هنوز رمقی برایشان باقی مانده با فریاد الله‌اكبر به درهای خروجی شبستان حمله می کنند تا ضمن عقب راندن چماقداران، خود را به حیاط مسجد برسانند ، بدین ترتیب درگیری نزدیك بین مردم و حمله‌كنندگان در حیاط مسجد آغاز می شود و این فرصتیست تا عده زیادی از مردم بتوانند خود را نجات دهند.
مغازه ها غارت می شوند
هدف رژیم از ایجاد این بلوا، بر هم زدن اجتماع بزرگ مردم مسلمان و ایجاد رعب و وحشت، آن هم به اسم مردم است.
 کولی ها  به طرف میدان ارگ حرکت می کنند و سه فروشگاه بزرگ را كه میلیونها تومان اتومبیل و دوچرخه و موتورسیكلت در آنها هست را  به آتش می کشند، این در حالیست كه اتومبیلهای آتش‌نشانی پشت سر آنها حركت می کنند. سپس وارد بازار شده و مغازه‌هایی را كه متعلق به معتمدین شهر است، غارت می کنند.
اهداف مهاجمان از قبل مشخص است ، آنها مغازه‌هایی را مورد حمله قرار می‌دادند كه یا متعلق به متدینین است و یا تصویر‌هایی از امام رحمه‌الله را پشت شیشه‌های مغازه خود نصب كرده اند.
ساعت 3 بعدازظهر هنوز درگیریهای پراكنده ای بین مأمورین و مردم ادامه دارد ،  مأموران و چماق به دستان در اطراف مسجد تجمع كرده اند و تا پاسی از شب در خیابان به رقص و پایكوبی می پردازند.
امام خميني(ره) در پيامي، اين اعمال را نتيجه حمله‏هاي جنون‏آميز دانستند.
 
  ساعت 10 شب ، نماینده امام خمینی در یک مکالمه تلفنی از فرانسه جویای سلامتی آیت ا… صالحی در کرمان شدند و جزئیات حمله به مسجد جامع و مردم را جویا شدند ، آیت ا… صالحی در حین تشریح ماجرا بحال ضعف دچار شدند و چون ادامه مکالمه برای ایشان مقدور نبود ، یکی از بستگان وی بقیه ماجرا را به اطلاع نماینده امام خمینی رساند .
اين حادثه موجب نفرت شديد مردم شد و امام خميني(ره) در پيامي، اين اعمال را نتيجه حمله‏هاي جنون‏آميز دانستند.
کرمان در ماتم فرو می رود
شهرکرمان در ماتم فرو می رود ، مردم به عزاداری می پردازند ، نیروهای ارتش در نقاظ مختلف شهر مستقر می شوند ، بلافاصله مردم راور دست به تظاهرات می زنند و فاجعه مسجد جامع کرمان را محکوم می کنند ، مأموران رژیم به مسجد راور حمله کرده و قسمتی از آن را به آتش می کشند .
نخستین شهدای انقلاب اسلامی در كرمان
  شهید محمد باقدرت جوپاری ، فرزند محمود ، اهل جوپار ، متولد 1315، نخستین شهیدیست که در حادثه مسجد جامع کرمان،  در شبستان مسجد جامع مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید .
همچنین غلامرضا یزدان شناس اهل ماهان ، متولد 30 مهر سال 1335شهید دیگریست که با شهادت در حادثه مسجد جامع لقب نخستین شهدای انقلاب اسلامی کرمان را به خود گرفت.
شهدا درقهقهه مستانه شان وشادی وصولشان عندربهم یرزقون اند.(امام خمینی ره)
·       شهید غلامرضا یزدان شناس تا مقطع راهنمایی درس خوانده بود و در کارخانه سیمان کرمان مشغول به کار بود که سرانجام در 24 مهر سال 57 در حادثه آتش سوزی مسجد جامع شهرکرمان به شهادت رسید.
·       شهید محمد باقدرت جوپاری، در جریان انقلاب و در راهپیمایی ها و تظاهرات مردم، حضور و فعالیت گسترده ای داشت.
بردار این شهید بزرگوار در كتاب ‘انقلاب اسلامی در كرمان ‘ می گوید: شب قبل از واقعه مسجد جامع، تصمیم گرفتیم، صبح به مسجد برویم.
‘ماشاء الله باقدرت جوپاری’ می افزاید: صبح كه برای گرفتن مرخصی به اداره كار رفتم، نگهبان اداره قبل از رفتن من به مسجد، گفت: ‘ مسجد نرو، كولی ها تصمیم دارند به مسجد بروند و طرفداران خمینی را بزنند’.
وی تصریح می کند: در وضوخانه مسجد جامع، برادرم را دیدم و گفتم امروز قرار است شلوغ كنند، او گفت امید ما به خداست و همان لحظه شنیدم كه كولی ها حمله كردند.
وی می گوید: برادرم به طرف در رفت و دیگر بواسطه شلوغی، برادرم را ندیدم.
باقدرت جوپاری خاطرنشان می کند: در همان هنگام متوجه شدم كه كولی ها چرخ ها و موتورها را آتش زدند و بعد آجر و سنگ را از پشت بام به طرف مسجد پرت می كنند.
وی می گوید: من كه پسرم را نیز با خود به مسجد آورده بودم، در همان زمان شلوغی، او را گم كردم، بنابراین به دنبال پیدا كردن او بودم.
وی می افزاید: در همان زمان دیدم از مسجد زخمی ها را بیرون می آورند و شنیدم كه یك نفر شهید شده، ولی ندیدم چه كسی است.
برادر شهید باقدرت جوپاری، تصریح می کند: تصمیم گرفتم به سمت خانه بروم تا از پسرم خبری بگیرم كه در همان لحظه پسرم را دیدم و او گفت: ‘بابا عمو را كشتند’، گفتم كجا؟ گفت: مسجد و از سرش هم خون می آمد.
وی ادامه می دهد: من پیش خود گفتم، شاید زخمی شده است، قصد داشتم اول پسرم را به خانه برسانم و بعد برگردم مسجد ، خانه بودم که چند نفر آمدند و خبر شهادت برادرم را به من دادند.
ماشاء الله باقدرت جوپاری، می گوید: اجازه دفن پیكر برادرم را كه در حادثه مسجد جامع به شهارت رسیده بود، را بعد از چند روز دادند و ماموران به ما گفتند كه پارچه مشكی و بلندگو را در زمان تشیع جنازه از روی ماشین بردارید.
وی یادآور می شود: ماموران از ما خواستند، برادرم را بدون شعار و بی سر و صدا دفن كنیم و همچنین دیگر خواسته ماموران دفن برادرم در بهشت زهرای جوپار بود.
وی تصریح می کند: ما از ناچاری شروط مامورها را پذیرفتیم و تا چند روز هم ساواكی ها خانه ما را محاصره كرده بودند و حتی شام و ناهارشان را آنجا می خوردند.
24 مهر سال 57 برگ زرینی در دفاع جانانه مردم این خطه است.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بوتیا با اشاره به اینکه 24 مهر سال 57 برگ زرینی در دفاع جانانه مردم این خطه است، اظهار داشت: حادثه 24 مهر مسجد جامع کرمان را یک اتفاق استثنایی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران عنوان کرد.
مهدی صدفی افزود: ستاد گرامیداشت حادثه 24 مهر ماه طی سالهای اخیر ، به صورت خودجوش و مردمی در استان کرمان آغاز به کار کرده است.
وی با محکوم کردن حرکت پلید رژیم شاهنشاهی در به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان در سال 1357 خاطرنشان کرد: حادثه 24 مهر ماه یک اتفاق ملی برای مردم ایران به ویژه مردم استان کرمان است.
وی تصریح کرد:  حادثه به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان نمادی از حق‌طلبی و عدالتخواهی مردم شهید پرور و ولایت‌مدار کرمان و سند معتبر دفاع این ملت در مقابله با شاه و جنایت‌های رژیم ستمشاهی است.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کرمان خاطرنشا ن کرد: رژیم شاهنشاهی در سال 1357 در یک اقدام پلید و نابخردانه با به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان و قرآن‌های موجود در این مسجد به مقدسات و مبانی دینی و اعتقادی مسلمانان جسارت و اهانت کرد.
وی 24 مهر را نمادی از مقاومت و دفاع مردم کرمان در دفاع از مبانی اسلامی، ارزشی و همچنین دفاع از اعتقادات دینی خود عنوان کرد.
صدفی تصریح کرد: ایادی رژیم پهلوی با انجام چنین حرکتی قصد داشتند علاوه بر سرکوب انقلاب مردم مسلمان، رعب و وحشت را در دل مبارزین و مردم ولایت‌مدار کرمان ایجاد کنند. وی خاطرنشان کرد: با این حرکت رژیم پهلوی، بسیاری از بزرگان چون امام خمینی(ره) این نوع حرکت را محکوم کردند و صدور پیام های متعدد از سوی مراجع بواسطه محکوم کردن این حرکت باعث تقویت سایر حرکت‌های مبارزاتی در ایران شد.
وی شهید «باقدرت جوپاری» و شهید «یزدان‌شناس» را دو شهید بزرگوار حادثه 24 مهر در مسجد جامع کرمان ذکر کرد و گفت: با ایثار خون این دو شهید بزرگوار نه تنها خدشه‌ای به انقلاب وارد نشد بلکه پایه‌های مبارزاتی مردم را علیه رژیم پهلوی محکم‌تر کرد.
صدفی، در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن مراسم سالروز به آتش کشیده شدن مسجد جامع گفت: بر این اساس آئین سالروز به آتش کشیده شدن مسجد جامع، روز 24 مهر با حضور با شکوه مردم شهر کرمان از ساعت 5/9 صبح در این مسجد برگزار می‌شود.
وی برپایی نمایشگاه ، چاپ ویژه نامه ، برگزاری برنامه هایی در ادارات و مساجد شهر و … را از دیگر برنامه های ارائه شده برای سالروز به آتش کشیدن مسجد جامع در کرمان عنوان کرد.
کرمان به داشتن آسماني صاف، هميشه ي تاريخ شهره بوده است  اما در آن روز شعله هاي برخواسته از مسجد جامع ، چنان آن را دود آلود و تيره گردانيد که اين مکان مقدس در عمر 680 ساله، هرگز بخود نديده بود.
اين چنين بود که 24 مهرماه سال 57، نقطه عطفي گشت در تاريخ انقلاب کرمان و ايران،  و براي هميشه روزگاران، ثبت اوراق زرين تاريخ انقلاب گشت تا بدانند آيندگان که بر مسجد و قرآن و خلق مسلمان چه رفته است.
پس لازم است به پاس داشت و گراميداشت اين روز هر سال نوشته شود و گفته شود تا ملکه اذهان گردد و 24 مهر به عنوان يک روز ملي مذهبي هرگز از خاطر نرود.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 24 مهر 1393برچسب:,
ارسال توسط عمار
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 78
بازدید ماه : 791
بازدید کل : 81305
تعداد مطالب : 871
تعداد نظرات : 73
تعداد آنلاین : 1