پاسخ شهید بهشتی به شبهه «بهشت اجباری»
سیاست انقلابی کرمانشاه
بسم الله الرحمن الرحیم عماریون احساس وظیفه کنند در صحنه حاضر‌شوند

 

پاسخ شهید بهشتی به شبهه «بهشت اجباری»

روزنامه وطن امروز نوشت: همزمان با سالروز شهادت شهید بهشتی و جمعی از یاران این شهید بزرگوار در حادثه تروریستی هفتم تیر، اظهارنظرهای مختلفی در توضیح و تشریح این شهید مظلوم و دیدگاه‌های او مطرح می‌شود.

 به گزارش «وطن‌امروز»، حسن رحیم‌پور‌ازغدی در همین راستا در نشستی به تشریح دیدگاه‌های شهید بهشتی درباره برخی موضوعات از جمله شبهه اخیری که در قالب «بهشت اجباری» و پیرامون نقش حکومت در مسائل اجتماعی مطرح شده، پرداخت.

این استاد دانشگاه و عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی در نشست شورای عمومی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور با اشاره به این تفکر لیبرال‌ها که اعتقاد داشتند نظام به بهشت و جهنم کاری ندارد و دین مساله شخصی است، افزود: نظر آقای بهشتی این است که یک بخشی از دین مانند اخلاق شخصی نظر شخصی است. اما بخشی از دین قوانین است. حقوق اجتماعی و حق دیگران حق‌الناس است. اگر شخصی در حریم خصوصی بخواهد خود را جهنمی کند، دولت، نه اینکه وظیفه نداشته باشد، حق ندارد دخالت کند اما کسی در حریم عمومی قانون‌شکنی می‌کند و اخلاق اجتماعی را زیر پا می‌گذارد، دولت وظیفه دارد دخالت کند. اینجا مساله بهشت و جهنم این شخص مطرح نیست، مسأله حقوق اجتماعی و حق‌الناس مطرح می‌شود. 

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی افزود: سؤال این نیست که بهشت و جهنم مردم زورکی است یا نه، سؤال این است که حکومت در برابر اخلاق اجتماعی و حق‌الناس و حقوق عمومی و قوانین اجتماعی مسؤولیت دارد یا ندارد؟ آن سؤال را لیبرال‌ها مطرح می‌کردند، زیرا اعتقاد داشتند حکومت باید بی‌طرف باشد و طرفدار دین نباشد. اعتقاد داشتند حکومت یا بی‌طرف است یا دیکتاتور. جواب این است که حکوت نه بی‌طرف است نه دیکتاتور؛ دولت قانونی است. زمانی که قانون است قانونی عمل کند. زمان تربیت، تربیت را به عهده بگیرد. جایی که حریم خصوصی است دخالت نکند. چه کسی گفته است حکومت باید به زور مردم را به بهشت ببرد؟ 

به گزارش تسنیم، رحیم‌پور‌ازغدی به بررسی ویژگی‌های نظام سیاسی اسلامی از دیدگاه شهید بهشتی پرداخت و افزود: اولین ویژگی این است که نظام ما یک نظام مکتبی است، یعنی در برابر مکتب متعهد است. نسبت به احکام، اخلاق و عبادت بی‌طرف نیست. البته پذیرشش در حوزه شخصی اجباری نیست، هرکس این مکتب را پسندید و به آن دل بست بیاید. هرکس نپسندید در حریم خصوصی‌اش نیاید.

وی ادامه داد: « اعتقاد شخص اختیاری است. اما نظام مکتبی است. دولت، اسلامی باید باشد.» این پاسخ شهید بهشتی در مجلس خبرگان به افرادی بود که اعتقاد داشتند دولت نباید نسبت به مسائل اسلامی احساس مسؤولیت کند. عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی در ادامه افزود: انقلاب اسلامی مدیون شهید بهشتی است زیرا اگر او نبود، نظام جمهوری اسلامی در مقاطع بسیاری دچار مشکل می‌شد. بهشتی معنای واقعی اعتدال بود و اگر کسی به دنبال اعتدال حقیقی است باید آن را در وجود بهشتی جست‌و‌جو کند. علت این هم که حضرت امام پس از شهادت او فرمودند: بهشتی یک ملت بود؛ همین است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 7 تير 1393برچسب:,
ارسال توسط عمار
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 16
بازدید دیروز : 7
بازدید هفته : 233
بازدید ماه : 413
بازدید کل : 81746
تعداد مطالب : 871
تعداد نظرات : 73
تعداد آنلاین : 1