یمن سرزمین شیعیان فراموش شده
سیاست انقلابی کرمانشاه
بسم الله الرحمن الرحیم عماریون احساس وظیفه کنند در صحنه حاضر‌شوند
جغرافياي يکي از نشانه‌هاي ظهور مهدي(عج)؛
اگرتابه حال نمي‌دانستيد که يمن محلّ سکناي شيعيان فراموش شده‌اي است آکنده از احساس وشعور ظلم‌ستيزي، اگرنمي‌دانستيد مردم يمن بخاطر شيعه بودنشان در سختي‌ها و جنگ‌ها تنها مانده‌اند،اگر حتي نمي‌دانيد يمن کجاست...
سرويس فرهنگي مشرق - مي‌دانيد سرزمين شيعيان فراموش شده کجاست! نام آن را زياد نشنيده‌ايد. راهنمايي مي‌کنم، عقيق اش معروف است! «يمن»!
اگر تا به حال نمي دانستيد که يمن محلّ سکناي شيعيان فراموش شده اي است آکنده از احساس و شعور ظلم‌ستيزي، اگر تا به حال نمي دانستيد مردم يمن به خاطر شيعه بودنشان در سختي‌ها و جنگ‌ها تنها مانده‌اند، اگر حتي نمي دانيد يمن کجاي نقشه است... تقصير شما نيست! چرا که در تبليغات بي شمار گيرنده‌هايتان نامي از يمن و شيعيان‌اش نشنيده‌ايد!
به گزارش خبرنگار مشرق، چهل و پنجمين همايش "موعود" با موضوع «سرزمين هاي درگير و نقش يمن در ظهور» در آخرين پنج شنبه تابستان 89 برگزار شد.
اين همايش سه سخنران داشت و سه موضوع! سخنران اوّل سرتيپ خلبان دکتر احمد مهرنيا بود که با ساير هم‌رزمانش در عملياتي ويژه به يکي از دورترين پايگاههاي عراق به نام الوليد در مرز عراق و اردن يورش برد و با مهارتي خيره کننده در حالي که صدام تصور آن را نداشت تمام تجهيزات و هواپيماهاي جنگنده عراقي را در آن پايگاه نابود کرد و به سلامت به ايران بازگشت، او سخنراني کوتاهي درباره ي نقش نيروي هوايي در جنگ تحميلي ايراد کرد و ضمن آن برايمان تعريف کرد که چگونه يک ايراني، از وطنش دفاع مي کند و براي حفظ ناموس و وطن تا کجا پيش مي رود...
او بيان کرد که جنگ ايران و عراق جنگي نابرابر و به نوعي جهاني بود. چرا که ايران نه تنها از سرزمين خويش در مقابل عرق دفاع مي کرد بلکه در برابر موشک هايي که اردن به عراق مي فروخت، مشورت فکري که امريکا به عراق مي داد و سرمايه ي نفت آلودي که سرزمين هاي عربي وارد مي‌شد نيز از خود دفاع مي کرد! اين يعني ايران در برابر جهان!
سخنران دوم که به موضوع اصلي اين همايش يعني يمن پرداختند، «سيد علي موسوي نژاد» بود. آقاي موسوي نژاد با بياني جذاب چنان درباره ي يمن و يمني‌ها سخن گفت که نه تنها يمن را شناختيم، بلکه به مردمش علاقه مند شديم و سرنوشت جهان را در مشت آنان ديديم! باورتان نمي شود؟ مگر «يماني» از سرزمين يمن برنمي‌خيزد؟ يماني همان کسي است که پرچمش برحق است! مردي که خروجش از يمن از نشانه‌هاي حتمي ظهور است و با مبارزاتش سرزمين حجاز را فتح و در اختيار حضرت صاحب الزمان(ع) قرار مي دهد و امّا، خلاصه‌اي از سخنراني دوم براي کساني که مجال حضور در جمع موعوديان را نيافتند.

موقعيت يمن
يمن، در ضلع جنوبي عربستان سعودي قرار دارد، جمعيت اين سرزمين به‌اندازه ي تمام کشورهاي حاشيه ي خليج فارس است. از حدود 20 – 25 ميليون جمعيت يمن، حدود 10- 12 ميليون آنها سني شافعي، تعداد اندکي يهودي و ما بقي شيعه ي زيديه هستند.
يمن به لحاظ اقتصادي کشوري فقير و ضعيف است.
اين کشور داراي کوه هاي بلند، زمين‌هايي حاصل‌خيز و دشتهاي بي آب و علف است. به دليل تنوع سرزميني، نزديک به درياي سرخ و تنگة باب المندب از موقعيّتي ويژه و ژئوپولتيک برخوردار است. علاوه بر آن نزديکي يمن به سرزمين ظهور، عربستان نيز بر اهميت آن افزوده است.

 

ويژگي‌هاي يمني‌ها
الف) مردم يمن مردمي با صفت و بي شائبه‌اند، انسانهايي بي غل و غش و ساده زيست هستند و از پيچيدگي هاي انسان عصر تکنولوژي به دور اند.
ب) رشادت و دليري مردمان يمن بسيار زبان زد است. بر خلاف نوعي تنبلي و دوري از خصال دليري که در ميان سرزمين هاي عربي وجود دارد، مردم يمن مردمي رشيد و پرتلاش اند.
ج) وفاداري و يک رنگي و قدرشناسي از ديگر ويژگي هاي اين مردم است.
*جالب است بدانيد که شخصيت‌هاي محبوبي چون «عمار ياسر»، «مالک اشتر» و «اويس قرني» که از ياران وفادار پيامبر اکرم(ص) و اميرالمومنين(ع) بودند يمني تبارند.

شيعيان زيديه
بعد از واقعه کربلا و قيام عاشورا، اين اشتباه و توهم در ميان برخي از مردم به وجود آمد که امام الزاماً بايد فردي باشد که دست به قيام بزند و خود را به هر قيمت در کارهاي سياسي وارد کند. از آنجايي که هر کدام از ائمه ي اطهار (عليهم السلام) بنا به تشخيص الهي و مصلحت مسلمين روشي را در پيش مي گرفتند، همه ي اين روش‌ها مورد تاييد برخي از مردم واقع نشد. وقتي که پس از قيام عاشورا، امام علي بن حسين (ع) روش دعا و عبادت و اشک را پيش گرفتند برخي از مردم سراغ محمد بن حنفيه آمدند و او را امام خود خواندند. تا جايي که مختار که به دنبال قيام و انتقام گيري از دشمنان امام حسين (ع) بود، محمّد بن حنفيه را مهدي موعود خواند و از اين طريق نخستين فرقه با نگرش قيام محوري ايجاد شد با نام «فرقهة کيسانيه»
پس از شهادت امام باقر (ع)، زيد برادر آن حضرت دست به قيام زد و خواهان بازگشت جايگاه امامان شدند. زيد بن علي بن حسين در اين راه به شهادت رسيد ولي فرقه اي پس از او ايجاد شد که معتقد بودند، امام کسي است که از سادات باشد، عالم، مجتهد و شجاع باشد و مهمتر از همه اهل قيام باشد.
از اين به بعد زيديان امامان متعددي براي خودشان انتخاب کردند که اين امامان غالباً از بزرگان عصر خودشان و از سادات بودند. زيديان حدود 60 امام تا به امروز داشته‌اند.
از ميان قيام هايي که زيديان انجام دادند چهار مورد آن به ثمر نشست:
1. ادريسيان در مغرب؛
2. علويان طبرستان؛
3. علويان ديلم و گيلان؛
4. حکومت زيديه در يمن.
اين حکومت سال 284 ق. تشکيل شد و مدت زمان طولاني بر يمن حکومت کرد. تا اينکه افسران از مصر بازگشته و جمهوري خواه يمني، اين حکومت را حدودا 50 سال پيش به زير کشيدند.

جريان هاي فکري در يمن
 - جريان حزب الحوثي: «بدرالدين الحوثي» پدر معنوي اين حزب به شمار مي رود و پسران او همه در اين جريان اند. پسر بدرالدين، حسين الحوثي رهبر اول اين حزب بود. او در ابتدا تصميم گرفت که خودش به کودکان شيعه قرآن را آموزش بدهد چرا که وهابيان در آن زمان علاوه ياد دادن قرآن به شيعيان، آنها را به سمت وهابي گري مي کشاندند. همين سبب اختلاف الحوثي با دولت و وهابيان شد.
نخستين جنگي که الحوثي‌ها با ارتش يمن داشتند، 300 نفر در برابر ارتشي به دندان مسلح قرار گرفتند. در اين جنگ که در تابستان سال 1383 انجام شد، حسين الحوثي به شهادت رسيد. پس از شهادت او، برادر جوانش، عبدالملک، فرماندهي اين گروه را به عهده گرفت.
اين گروه که در ابتدا تعداد اندکي بودند با نيروي ايمان خود تا جايي پيش رفتند که نه تنها ارتش يمن نتوانست آنان را شکست بدهد، بلکه در جنگ ششمي که با هم داشتند (تابستان 88) تعداد آنها به صدها هزار تن رسيده بود.
عبدالملک با تاسي از انقلاب اسلامي ايران براي هم حزبي‌هايش شعاري طراحي کرد که اکنون شعار الحوثي‌هاست:
الله اکبر. الموت لامريکا. الموت لاسرائيل. اللعنة عن اليهود. النصر للاسلام.  (اين شعار باعث ايجاد رغبت و تشويق انقلابيون شد.)

 

عقايد الحوثي ها:
1. آنها به احياي روحيه اسلامي علاقه زيادي دارند. نمود اين اعتقاد در راهپيمايي روز قدس آنان بود که نفرات بسيار زيادي در ميدان هاي شهر گرد آمدند و شعار دادند.
2. علاوه بر راهپيمايي‌هاي مختلف، يمني‌ها شور خاصي در عاشورا دارند و عزاداري آنها درست شبيه به عزاداري مردم ايران پرشور و علاقه است. همين عوامل سبب شده که بسياري، آنها را از شيعيان دوازده امامي بدانند.
3. آنها به زيديان امروزي انتقاد مي‌کنند چرا که اعتقاد دارند زيديان امروزي تنبل شده و ظلم و تظلم خواهي را رها کرده‌اند و دست از قيام کشيده‌اند.
4. طرفداري الحوثي‌ها از انقلاب ايران و علاقه‌مندي آنها به امام خميني(ره) و آرمان هاي ايشان حتي از لبنانيان جنوب لبنان نيز بيشتر است!
اينجاست که شور الحوثي‌ها به گسترش اسلام و تظلم خواهي آنان انسان را به فکر فرو مي برد و معلوم مي کند که چرا يماني از ميان يمني‌ها ظهور مي کند.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 7 مهر 1393برچسب:,
ارسال توسط عمار
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 94
بازدید ماه : 526
بازدید کل : 81859
تعداد مطالب : 871
تعداد نظرات : 73
تعداد آنلاین : 1