تمسخر کلام معصومین(ع) توسط نظریه‌پرداز ارشد اصلاحات
سیاست انقلابی کرمانشاه
بسم الله الرحمن الرحیم عماریون احساس وظیفه کنند در صحنه حاضر‌شوند
تئوریسین ارشد جریان اصلاحات که سالنامه نوروزی روزنامه اصلاح‌طلب شرق، از او به عنوان "نظریه‌پرداز و فعال سیاسی" یاد کرده در مقاله‌ای که ارتباطی با تخصص وی در حوزه سیاست و امنیت ندارد، ضمن تمسخر روایات معصومین، خواستار حذف تقویم قمری از زندگی ایرانیان شده است!
گروه فرهنگی مشرق - گویا موفقیت لیست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم در شهر تهران، باعث شده که برخی سران تجدیدنظرطلب این جریان، به این توهم برسند که رأی‌آوری این لیست در این شهر، نه با هدف خدمت به مردم و رفع مشکلات کشور بلکه به معنای درخواست مردم برای حذف دین و مقدسات از عرصه کشور و زندگی مردم بوده است؛ توهمی که با اظهارات یکی از زنان راه‌یافته این جریان به مجلس درباره ضرورت آزادی کشف حجاب، نمود عینی یافت و اکنون با انتشار مطالب دین‌ستیزانه در ویژه‌نامه‌های نوروزی نشریات اصلاح‌طلب، در حال تقویت و گسترش است.



در تازه‌ترین اقدام دین‌زدایانه سردمداران این جریان، "سعید حجاریان" تئوریسین ارشد جریان اصلاحات که سالنامه نوروزی روزنامه اصلاح‌طلب شرق، از او به عنوان "نظریه‌پرداز و فعال سیاسی" یاد کرده است، در مقاله‌ای که ارتباطی با تخصص وی در حوزه‌های سیاست و امنیت ندارد، ضمن تمسخر روایتی از پیامبر اسلام(ص) و امام جعفر صادق علیه‌السلام، خواستار حذف "تقویم هجری قمری" از زندگی ایرانیان شده است!

وی با بیان اینکه «مسلمانان باید در آستانه قرن جدید هجری، در میان بربریت و مدنیت، دست به انتخاب سترگی بزنند»، نوشته است: «طبعاً [در صدر اسلام] محیط بی‌آب و علف بیابانی اقتضا می‌کرد با نجم و قمر راه بجویند و زمان را نظم دهند. آیا واقعاً تقویم قمری، قداستی برای ما دارد؟»!

حجاریان افزوده است: «اینک تمامی کشورهای جهان اسلام به تقویم شمسی رو آورده‌اند و امور خود را با آن تنظیم می‌کنند. به نظر می‌رسد راه‌حل برای سامان‌دادن به مسائل شرعی، در نگه داشتن دو ماه ذی‌الحجه و رمضان است. اگر این دو ماه را نگه داریم، باقی تقویم قمری را می‌توان به شمسی تطبیق داد و ثابت نگه داشت.»!

وی معتقد است: «ما ایرانیان مسلمان شدیم، اما عرب نشدیم. این مهم است. می‌توانیم تقویم هجری شمسی را جا بیندازیم و نوروز را که عملاً مطابق است با غدیر، ترویج کنیم. غدیر همان روز اول ماه (1/1) خودمان است.»

تئوریسین اصلاحات هچنین با "بدوی‌"خواندن متشرعان معتقد به عمل به اعمال و مناسبت‌های تقویم قمری، با اختراع یک گناه کبیره جدید، نوشته است: «کسانی که مدنیت اختیار کرده‌اند، اگر به صحراگردی، بدویت و بربریت بازگردند، مرتکب گناه کبیره شده‌اند.»

وی همچنین برای تقویت استدلال خود، به روش خشک مفتی‌های وهابی از جمله ابن‌تیمیه اشاره کرده و با نسبت‌دادن روایت مشهور امام جعفر صادق علیه‌السلام به این مفتی فرقه وهابیت، به تمسخر این دیدگاه پرداخته و نوشته است: «در نفی عقلانیت و سرایت فقه به همه چیز، بعضی از مجدّدین مانند ابن‌تیمیه تا جایی پیش رفتند که حتی منطق را چون واضعش ارسطو، فیلسوف یونانی است و ابزاری بیگانه با معارف دینی است، با آنکه دیگر مجددین، از جمله غزالی، بهره‌گیری از این ابزار را برای فهم احکام فقهی ضروری می‌شمردند، حکم به تحریم این فن دادند؛ چرا که استفاده از منطق را موجب دور شدن از روح ایمان دینی می‌انگاشتند. معتقد بودند اولین کسی که از قیاس به عنوان شیوه استنتاج در فن منطق استفاده کرد، شیطان رجیم بود، برای توجیه عمل شیطانی‌اش در برابر بارگاه حضرت باری‌تعالی. یوتوپیای سلف صالح به آنان سویه‌ای رادیکال و گرایشی کل‌گرایانه می‌بخشد...»

نظریه‌پرداز ارشد جریان اصلاحات در حالی رد ابزار "قیاس" در فقه را به مفتی‌های وهابی و مجددان نسبت می‌دهد و از آن با لحن تمسخربار و تحقیرآمیز یاد می‌کند که مردود بودن استفاده از ابزار "قیاس" در منابع مهم شیعه و حتی برخی منابع اهل سنت، از شخص رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله و امام جعفر صادق علیه‌السلام نقل شده است.

در تاریخ اسلام، اولین کسى که به قیاس اهمیت داد ابو حنیفه از امامان چهارگانه اهل سنت بود که به نفع حجیت قیاس موضع گرفت و به رأس‌القیاسیین مشهور شد و پس از او فرقه مالکى و شافعى نیز کمابیش به حجیت قیاس معتقد شدند، اقدامی که با مخالفت شدید امامان شیعه مواجه شد و شیعیان به پیروى از امامان راستین خود، سخت با قیاس مخالف شدند که مراجع و فقهای این مذهب، این موضع را تا کنون نیز حفظ کرده‌اند.

در کتاب وسائل‌الشیعه (27 /46) در روایتی از امام ششم این گونه می‌خوانیم: «عَنِ ابْنِ شُبْرُمَةَ قَالَ دَخَلْتُ أَنَا وَ أَبُو حَنِيفَةَ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ (عليه السَّلام) فَقَالَ لِأَبِي حَنِيفَةَ: اتَّقِ اللَّهَ وَ لَا تَقِسْ فِي الدِّينِ بِرَأْيِكَ فَإِنَّ أَوَّلَ مَنْ قَاسَ إِبْلِيسُ.» (ترجمه: از ابن‌شبرمه نقل شده که گفت؛ من و ابو حنیفه نزد جعفر بن محمد علیه‌السلام رفتیم؛ پس ایشان به ابو حنیفه فرمود: "از خدا پروا کن و در دین با نظر خودت قیاس مکن زیرا نخستین کسی که قیاس کرد، ابلیس بود.)

امام صادق علیه‌السلام در روایتى دیگر با اشاره به منع پیامبر(صلی‌الله علیه و آله) از حکم‌کردن بر اساس قیاس فرموده‌اند: «نهى رسول الله عن الحکم بالرأى و القیاس و اول من قاس ابلیس و من حکم فى شىء من دین الله برأیه خرج من دین الله.» (ترجمه: پیامبر خدا از حکم‌کردن با رأى و قیاس نهى نموده و فرموده است: اول کسى که قیاس کرده شیطان بود و هر کس در چیزى از دین خدا با رأى خود حکم کند، از دین خدا خارج شده است.)

همچنین امیرالمؤمنین امام على علیه‌السلام فرموده است: «من نصب نفسه للقیاس لم یزل دهره فى التباس.» (ترجمه: هرکه خود را با قیاس آشنا سازد همواره در اشتباه خواهد بود.)

امام سجاد علیه‌السلام نیز فرموده‌اند: «من کان یعمل بالقیاس هلک.» (ترجمه: هرکه به قیاس عمل کند، هلاک شود.)

این فعال سیاسی که با این گاف و نیز بایگانی بزرگی که پیش از این از اظهارات ضد دینی در کارنامه خود به جا گذاشته است، نشان داده که تسلطی بر منابع و متون اصیل دینی ندارد و دیگر نظریات وی در حوزه دین نیز مبتنی بر شنیده‌ها و گمانه‌های شخصی وی بوده است.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 3 تير 1395برچسب:,
ارسال توسط عمار
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 32
بازدید دیروز : 11
بازدید هفته : 114
بازدید ماه : 827
بازدید کل : 81341
تعداد مطالب : 871
تعداد نظرات : 73
تعداد آنلاین : 1