تصمیم ۱۵دقیقه‌ای مجلس برای۱۵ سال!
سیاست انقلابی کرمانشاه
بسم الله الرحمن الرحیم عماریون احساس وظیفه کنند در صحنه حاضر‌شوند
بررسی محتوایی روزنامه های چهارشنبه؛

خسارت روزانه اجرای توافق ژنو چقدر شد؟ / تصمیم ۱۵دقیقه‌ای مجلس برای۱۵ سال!

فرهنگ نیوز هر روز به بررسی روزنامه های سیاسی - اجتماعی کشور می پردازد.
 

به گزارش گروه سیاسی فرهنگ نیوز، حجم اصلی مطالب سیاسی روزنامه های امروز چهارشنبه 22مهر 94 به جلسه دیروز مجلس و چگونگی رای مثبت به جزئیات برجام پرداخته و در کنار آن مطالبی چون وعده اقتصادی روحانی برای بهبود شرایط، سخنان زنگنه درباره زنجانی و شرابط پس از برجام به چشم میخورد.

تصمیم ۱۵دقیقه‌ای مجلس برای۱۵ سال!
روزنامه کیهان از اقدام غیرقانونی رئیس مجلس در تصویب جزئیات برجام در روز گذشته نوشته است: صبح دیروز نمایندگان مجلس در یک روند حدود 15 دقیقه‌ای ماده واحده و بندهای طرح موسوم به «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در قبال اجرای برجام» را با 161 رای موافق، 59 رای مخالف و 13 رای ممتنع از مجموع 250 نماینده حاضر تصویب کردند.
الیاس نادران نماینده تهران در جلسه علنی روز یک‌شنبه نکته‌ای را به وکلای ملت گوشزد کرد که در جلسه روز سه‌شنبه همه به عینه واقعیت آن را لمس کردند. او گفته بود؛ « اگر گمان کرده‌اید که در جلسه بعد پیشنهادات خود درباره برجام را مطرح خواهید ساخت تا در باره آن رای‌گیری شود، لاریجانی را نشناخته‌اید‌! » پیش‌بینی نادران در این مورد دیروز تحقق یافت.
روز یک‌شنبه کلیات طرح اجرای برجام در مجلس شورای اسلامی با 135 رای موافق در برابر 100 مخالف و 12 ممتنع به تصویب رسید؛ در آن روز عده‌ای گمان داشتند که روز سه‌شنبه نظرات خود را برای اصلاح جزییات مطرح کرده و کلیات طرح با اصلاحات اعمال شده در روز سه‌شنبه قابل پذیرش است.
در همان روز عده‌ای از نمایندگان با توجه به مشی رئیس مجلس شورای اسلامی که اجازه هیچ تحرکی را به مخالفین نمی‌دهد، تصور اصلاح طرح را ساده‌اندیشانه خواندند و الیاس نادران در تذکری به این مسئله اشاره کرد.
روزنامه شرق در شماره دیروز خود با یک حساب و کتاب از لزوم صرف وقت 57 ساعته برای بررسی 172 مورد پیشنهاد اصلاحی نمایندگان برای طرح اجرای برجام خبر داده و نوشته بود که مجلس چنین فرصتی را نداشته و برجام لاجرم باید اجرایی شود، این پیش‌بینی که ظاهرا از قبل با مدیریت مجلس نیز هماهنگ شده بود، در جلسه علنی دیروز عملی گردید تا نمایندگان در شگفتی تمام تنها شاهد رای‌گیری و رای‌آوری جزئیات طرح فوق باشند! 
دروغی که در جلسه علنی گفته شد 
در جلسه علنی دیروز اعلام شد که نمایندگان پیشنهادات خود را پس گرفته‌اند، ادعایی که تعدادی از نمایندگان در مصاحبه‌های خود آن را تکذیب کردند. 
ابراهیم آقامحمدی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این راستا ضمن انتقاد از مدیریت رئیس مجلس گفت: این کار که امروز توسط رئیس مجلس انجام شد تزلزل، تضعیف و از راس امور پایین آمدن مجلس است.
وی در گفت‌وگو با «نماینده»، با اشاره به تصویب جزئیات برجام در جلسه دیروز مجلس، گفت: آقای رئیس مجلس برخلاف متن صریح آیین‌نامه اجازه نداد پیشنهادات مطرح شود، متاسفانه در صحن علنی اعلام شد آقایانی که پیشنهاد داشتند پیشنهادهای خود را پس گرفتند. یکی از آقایانی که پیشنهاد چاپ شده داشت بنده بودم، بنده با سایر دوستان هم صحبت کردم هیچ یک از آنها پیشنهادهایشان را پس نگرفته بودند.
به نتیجه رسیدیم نمایندگان حرف نزنند!
در جلسه علنی دیروز مجلس چنان که عنوان شد به هیچ یک از نمایندگان منتقد اجازه اظهار نظر داده نشد که این اقدام در نوع خود در طول تاریخ مجالس کشور بی‌نظیر و بی‌سابقه است. 
 
ایجاد انتظار از برجام اهرم فشاری که برعکس می‌شود
کیهان: «با تصویب برجام، دیگر بهانه‌ای از دولت پذیرفتنی نیست.»
سایت تابناک در این زمینه نوشت: مجلس در حالی که کمتر کسی تصور آن را داشت اقدام به تصویب جزئیات طرح برجام کرد. تصویب جزئیات این طرح در مجلس البته با توجه به سابقه مطرح شدن طرح و تصویب آن در کلیات البته چندان دور از انتظار نبود؛ اما آنچه بسیاری را شگفت زده کرد، تصویب جزئیات تنها در کمتر از یک ساعت بود؛ چیزی که نه مخالفان و نه حتی خوشبین‌ترین موافقان طرح انتظار آن را نداشتند. اما موضوع دیگر تصویب برجام در مجلس نیست. آنچه اکنون باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد، وضعیت روحانی و دولت بعد از تصویب این طرح و اجرایی شدن برجام است.
تابناک می‌افزاید: بخش مهمی از چرایی تبدیل شدن عرصه اقتصادی به آوردگاه بعدی را باید در مدیریت ضعیف این حوزه از سوی کابینه دولت دنبال کرد. علیرغم انتقادات شدیدی که روحانی و تیم وی به نحوه مدیریت دولت قبل در حوزه اقتصاد داشتند، گویا مجموعه تلاش‌های آنها در این حوزه چندان تفاوتی در ماهیت با دولت قبل نداشته است. شاید مهمترین نقطه قوت دولت در حوزه اقتصاد را باید در مهار تورم و رساندن آن به حدود 15 درصد دانست. اما نگاهی به همین مورد نیز حاکی از آن است که این اقدام دولت در پی تلاش‌های عمیق برای اصلاح ساختاری در اقتصاد نبوده و ناشی از تلاش‌های سطحی همچون کنترل بازار با سیاست‌های پولی و مالی بوده است. پیش‌بینی‌ها از افزایش نرخ تورم با برخود به هسته سخت نیز چیزی جز این را بیان نمی‌کند که تلاش‌های دولت در این موضوع سطحی و عجولانه بوده است؛ ضمن آنکه نباید آفت این سیاست‌ها برای عمیق‌تر شدن رکود اقتصادی را نیز از نظر دور داشت. 
تابناک خاطرنشان کرد: دقیقاً مشابه اشتباهی که روحانی در زمان انتخابات مرتکب شد و انتظارات عمومی را از بهبود اوضاع اقتصادی در کوتاه مدت به شدت افزایش داد، طی ماه‌های گذشته حامیان دولت و برخی مسئولان دولتی مرتکب شده‌اند. داستان این افزایش انتظارات را باید در یکسری از اظهار نظرهای به نظر غیرکارشناسی و بدون آمار و جزئیات دقیق از ضرر و زیان‌های عدم اجرای برجام جستجو کرد. طی یک ماه گذشته، بارها شاهد اینگونه اظهار نظرات بوده‌ایم که عدم اجرای برجام به شکل روزانه ضررهای میلیونی و میلیارد دلاری برای اقتصاد ایران خواهد داشت.
اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور در اولین اظهارنظر در این مورد هزینه هر روز عدم اجرای برجام را معادل 100 میلیون دلار برآوردکرد. دیگرانی نیز در این میان لب به سخن گشودند و از زیان‌های کلان عدم اجرای برجام اعداد و ارقام متفاوتی ارائه دادند. سیروس ناصری این هزینه را روزانه 100 تا 150 میلیون دلار برآوردکرد و صادق زیباکلام، هزینه عدم لغو تحریم‌ها را روزانه 3 میلیارد دلار ارزیابی کرده است.(!)
این موضوع جدی‌تر از آن است که با نگاهی طنزآلود و تمسخرگونه به آن نگریسته شود. اکنون دولت و حامیان دولت باید پاسخ دهند با اجرای برجام هزینه‌های برداشته شده از دوش دولت و اقتصاد ایران به کجا می‌رود و چه نتایجی دارد! به عبارت دیگر، هزینه‌های اعلام شده از تأخیرهای روزانه در اجرای برجام به معنی آن است که پس از اجرا، معادل ارقام اعلام شده باید سرمایه- به شکل ارز یا کالا- به اقتصاد ایران تزریق شود؛ این موضوعی است که چندی پیش در موردجریان پول‌های بلوکه شده نیز شاهد آن بودیم. به عبارتی مسئولان دولتی اکنون با تکرار اشتباه گذشته، انتظارات عمومی را از دوره اجرایی شدن برجام افزایش داده‌اند؛ هرچند به نظر می‌آید، این اعداد و ارقام اعلامی از سوی موافقان برجام و دولت، بدون هیچ محاسبه دقیق و مشخصی بیان شده، اما اکنون باید در این مورد پاسخگو باشند.
اعلام این ارقام شاید بیش از همه برای افزایش فشار بر مخالفان و تسهیل تصویب برجام در مجلس بوده است. روحانی به خوبی می‌داند که آنچه امروز گریبان دولت را گرفته، اقتصاد است و نه مسئله هسته‌ای؛ موضوعی که اگر روحانی و دولت زودتر فکری به حال آن نکنند، حتی قدرت این را دارد که تمامی دستاوردهای توافق هسته‌ای را نزدافکار عمومی زیر سؤال ببرد.
 
فرجام برجام، اشک دلواپسان را درآورد
روزنامه اصلاح طلب ابتکار از اشک منتقدان طرح برجام نوشته است:  مجلس شورای اسلامی دیروز در اولین دستور خود، با ارائه چهار پیشنهاد و چهار تغییر تقریباً جرئی، جزئیات طرح برجام را با 161 رای موافق، 59 رای مخالف و 13 رای ممتنع تصویب کردند و به این صورت تلاش دلواپسان به نتیجه نرسید. اما این جلسه هم مانند جلسه تصویب کلیات این طرح با حاشیه‌های بسیار همراه بود از اعتراض‌های شدید تندروان مجلس گرفته تا تاکید حسینیان به جدی بودن تهدید صالحی، اشک علی‌اصغر زارعی در مخالفت با تصویب برجام، درگیری بذرپاش و جهانگیرزاده و دفاع تمام قد لاریجانی از طرح برجام. بررسی جزییات طرح اجرای برجام آنطور که انتظار می‌رفت با پیشنهادات زیادی از سوی نمایندگان مواجه نشد و تصویب آن نیز با تاخیر بود؛ یعنی در کمتر از 20 دقیقه تمام شد تا اعتراضات مخالفان در مجلس بالا بگیرد. 
از نکات قابل توجه دیگر در نشست دیروز حال علی‌اصغر زارعی پس از تصویب جزئیات طرح اجرای برجام بود که این نماینده در حالیکه اشک می‌ریخت نسبت به روند تصویب جزئیات طرح برجام انتقاد می‌کرد و با گریه می‌گفت: بی‌آبرومون کردید! نمایندگانی همچون علیرضا زاکانی و حمید رسایی هم در آن لحظه اطراف زارعی بودند. این نماینده پس از این اتفاق به بخش اورژانس مجلس منتقل و تحت نظر پزشکان قرار گرفت که غلامعلی حداد عادل و اسماعیل کوثری هم او را همراهی کردند. حضور روح‌الله حسینیان در صحن علنی مجلس هم از دیگر حواشی مجلس بود که با تجهیزات پزشکی به صحن مجلس آمده بود
اعتراض پس از تصویب برجام
پس از تصویب طرح برجام، رسایی کاغذی به دست گرفته بود که بر روی آن نوشته شده بود «این قانون شکنی رسمی است؛‌ مجلس فرمایشی نیست». این رفتار با واکنش لاریجانی مواجه شد که خطاب به او گفت: آقای رسایی خوب می‌دانید درمورد برجام چه اتفاقی افتاده و خوب است همه به یک چارچوب و قواره‌هایی پایبند باشیم؛ اما این پایان اعتراضات نبود. دقایقی بعد کوچک‌زاده در جایگاه خبرنگاران حاضر شد و در حالی که از عصبانیت فریاد می‌کشید، گفت: آقای لاریجانی در این جلسه گفت که کشور تصمیم گرفته پیشنهادات مطرح نشود، آقای باهنر نیز پیش من آمد و گفت: لاریجانی و شمخانی این تصمیم را گرفتند. این تصمیم آنطور که لاریجانی می‌گوید تصمیم رهبری نیست این تصمیم لاریجانی، شمخانی و حجازی است.
صالحی: لاریجانی سنگ تمام گذاشت
از سوی دیگر، رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر این که اقدامات روی زمین (درباره عمل ایران به تعهداتش در برجام) حداکثر دو ماه طول می‌کشد، گفت: زمان شروع این اقدامات با نظر رئیس‌جمهور خواهد بود. علی‌اکبر صالحی با اشاره به تصویب جزییات طرح برجام در مجلس افزود: از نمایندگان مجلس تشکر می‌کنم که به صورت جدی بر روی موضوع برجام همگی با این نیت کار کردند که به منافع و حاکمیت ملی ما خدشه‌ای وارد نشود. به لطف خدا برجام نهایتا با همت عزیزان در مجلس به نتیجه رسید. وی با بیان این که همچنین تشکر ویژه‌ای از لاریجانی دارم ادامه داد:‌ لاریجانی واقعا قدم بزرگی در این راستا برداشت و می‌توان گفت ایشان واقعا در مجلس و با مدیریتی که انجام دادند سنگ تمام گذاشتند و با وجود آراء مختلفی که در مجلس مطرح بود ایشان توانستند به گونه‌ای مدیریت کنند که برجام در جهت منافع ملی و حاکمیت ملی ما به سرانجام نیکوی خود برسد.
 
گام بعدی برجام، گام بعدی دلواپسان
ابتکار در یادداشتی مدعی کارشکنی منتقدان برجام در آینده شده است: روز گذشته بالاخره بر جام به سرانجام رسید و مجلس شورای اسلامی طرح اجرای توافق وین موسوم به« طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» را تصویب کرد. نهایی شدن برجام از سوی بهارستان نشینان اما کار راحت و کم هزینه ای نبود و مردم ایران طی روزها و هفته های گذشته شاهد مجادلات و منازعات بی سابقه مخالفان و موافقان برجام بودند و حتی مخالفان سرسخت تا ارعاب و تهدید به اعدام و مدفون کردن دیپلمات های ذی نقش در توافق وین هم پیش رفتند.
به هرحال همانطور که پیش بینی می‌شد برجام از این گردنه سخت عبور کرد، ولی همزمان با ارسال این مصوبه به شورای نگهبان دوتن از نمایندگان دلواپس و تندروی مجلس به دلیل حمله قلبی ناشی از عصبانیت به بیمارستان اعزام شدند؛ تا عمق مخالفت جبهه پایداری با حل مساله هسته‌ای مشخص شود.
آش مخالفت با برجام از سوی تندروهای دلواپس آنچنان شور شده است که حسینیان پس از ترخیص از بیمارستان بار دیگر تاکید کرد که تهدیداتش علیه صالحی و ظریف جدی و واقعی است و اگر پیش بینی هایش درباره اثرات برجام محقق شود، تهدیدات خود علیه این دو مقام دولتی(دفن صالحی در سیمان و اعدام ظریف) را عملی می‌کند! 
اصرار عجیب این طیف کم جمعیت اما پر سروصدا، به اختلاف افکنی در سطوح ارشد سازمان سیاسی کشور و دو قطبی کردن فضای سیاسی در استانه انتخابات مجلس دهم و کارشکنی بی وقفه در مسیر کار دولت، شکستن مرزها اخلاق و قانون و دیگر شواهد موجود می‌گوید که حتی با تصویب اجرای برجام و تبدیل شدن آن به قانون، فتیله مخالف خوانی‌های داخلی پایین کشیده نخواهد شد. آنها پا به پای مراحل آتی اجرای برجام، از سناریوهای بعدی خود برای سنگ اندازی در مسیر اجرای توافق و ناکارآمد نشان دادن برجام و حتی ناکار کردن کارگزاران مجری برجام، رونمایی خواهند کرد. به بیان بهتر هرچقدر که برجام به مرحله نتیجه بخشی برسد و دستاوردهای اقتصادی و سیاسی ان ملموس تر شود به صورت گام به گام میزان عصبیت دلواپسان بیشتر خواهد شد و با توجه به سوابق موجود، آنها در گام‌های بعدی مابقی سرمایه خود را هم به میدان آورده و حتی به قیمت زیر پا گذاشتن تمامی قواعد سیاسی و اخلاقی به ریسک‌های پرهزینه دیگر نیز دست خواهند زد.
 
حسینیان : تهدیدم علیه صالحی جدی بود!
روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد نوشت: روح الله حسینیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در اطلاعیه‌ای توضیحاتی در مورد تهدید علی اکبر صالحی صادر کرد. به گزارش انتخاب، در این اطلاعیه آمده است: "بنده تصمیم نداشتم درباره آنچه بین من و آقای ظریف و آقای دکتر صالحی گفتگو شد، سخنی بگویم. چون به نظر می‌رسد رسانه‌های ضد انقلاب و طرفدار دولت به جای پرداخت به اصل نظریات موافقان و مخالفان در مجلس شورای اسلامی به‌دنبال حاشیه‌سازی هستند تا اصل منطق مخالفان برجام تحت‌الشعاع قرار گیرد. زیرا اگر رسانه‌ها منطق مخالفان این معاهده رقّت‌انگیز را نقل می‌کردند، منطق موافقان و طراحان تحمیل قرارداد به مجلس شورای اسلامی روشن می‌شد. به این جهت برای روشن شدن موضوع برای دوستان تمام آنچه را که به آقای ظریف و آقای صالحی گفته‌ام به اطلاع مردم شریف متدیّن و حزب‌اللّهی می‌رسانم.
 
لازم به‌ ذکر است که سخن من به تذکری برمی‌گردد که در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به آقای ظریف دادم و عین صحبتم در کمیسیون ضبط شده و موجود است. من در کمیسیون امنیت پس از بیانیه لوزان گفتم: آقای ظریف! شما با نابودکردن اورانیوم غنی شده 20 درصد و تعطیلی آب سنگین اراک یک قدرت روانی را از جمهوری اسلامی گرفته‌اید و به زودی اسرائیل ایران را تهدید به بمباران هسته‌ای می‌کند. درست پس از یک ماه، ایران توسط وزیر سابق دفاع اسرائیل تهدید به بمباران هسته‌ای شد. در روز یکشنبه به‌صورت خصوصی که بعداً آقای امیرآبادی نیز حضور پیدا کردند، گفتم آقای ظریف و آقای صالحی اگر به خاطر برجام که البته دعا می‌کنم چنین خبری نشود، اسرائیل ایران را تهدید به بمب اتم کرد، یا آمریکا به ایران موشک زد، مردم شما را محاکمه خواهند کرد و اگر من کاره‌ای بودم آقای صالحی را محکوم می‌کنم که سیمان‌هایی که در قلب رآکتور اراک ریخته، بیرون آوَرَد و خودش را داخل رآکتور کرده و سیمان به اطرافش تزریق کند. البته با این شرایطی که عرض کردم، حتماً امت متدیّن و کسانی که برای ساختن رآکتور اراک زحمت کشیده‌اند و با تسامح و تساهل آقایان این قلب تپنده محکوم به پُر شدن با بتن شد، این مجازات را با جرم متناسب می‌دانند."
 
یک ربع!
روزنامه اصولگرای وطن امروز از چگونگی تایید جزئیات برجام در 15 دقیقه و تخلف رئیس مجلس در این زمینه نوشته است:
 رئیس مجلس دیروز  توافق نمایندگان در جلسه سه‌شنبه‌شب با دبیر شورایعالی امنیت ملی را نیز زیر پا گذاشت. نمایندگان فراکسیون‌های اصولگرا و رهروان جلسه‌ای با دبیر شورای امنیت ملی داشتند و براساس توافق طرفین، قرار بر اصلاح بخشی از طرح بود. با این حال و درست در زمانی که همه در انتظار اجرای توافق نمایندگان و شورایعالی امنیت ملی بودند، رئیس مجلس در 15 دقیقه، صحنه را چید و جزئیات طرح به تصویب رسید! طرحی که کلیات آن ساعت‌ها وقت مجلس را به خود اختصاص داده بود؛ در جزئیات تنها 15 دقیقه زمان برد! این رفتار‌های خارق‌العاده تنها می‌تواند در مجلس نهم و به ریاست علی لاریجانی رخ دهد!
آنچه دیروز در مجلس رخ داد نمایندگان دلسوز پارلمان را بر زمین میخکوب کرد. آنچه دیروز با مدیریت رئیس مجلس شورای اسلامی صورت گرفت، آخرین تیر یا به عبارتی تیر خلاص به دغدغه‌های انقلابی درباره برجام بود! اشک نماینده‌های دلسوز مردم در مجلس شورای اسلامی شاید به همین خاطر بود. تصاویر نمایندگان منتقد رفتار دیروز مجلس به‌خوبی عمق فاجعه سه‌شنبه را نشان می‌داد! آنها نمایندگانی با غیرت و دلسوز بودند که زورشان به جریان نومحافظه‌کار یا همان بلوک جدید قدرت در کشور نرسید!
به گزارش خبرگزاری‌ها صبح دیروز، در یک اقدام عجیب و منحصر به فرد یا به قول محمدباقر نوبخت، «ماندگار»، هیات رئیسه مجلس 190 پیشنهاد مربوط به جزئیات طرح «اقدامات متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام» را رد کرد و در طرفه‌00‌العینی و در مدت زمانی 15 دقیقه، جزئیات این طرح با 161 رای موافق، 59 رای مخالف و 13 رای ممتنع از مجموع 250 نماینده حاضر تصویب شد!
در این جلسه علنی که جواد ظریف، عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی نیز در آن حضور داشتند، علی لاریجانی در همان ابتدا خطاب به نمایندگان گفت پیشنهادات و تذکرات خود را مطرح نکنند! 
پاییز بهارستان!
سنگ تمام هیات رئیسه برای اجرای برجام در کشور، باعث بهت نمایندگان مجلس شد! مدیریت نومحافظه‌کارانه مجلس به گونه‌ای بود که ناخودآگاه اشک علی‌اصغر زارعی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی را جاری کرد! این فرمانده دفاع مقدس آنقدر مبهوت سیاسی‌کاری آقای رئیس شد  که کارش به بهداری مجلس نیز کشید و ساعاتی را بستری شد! روایت زارعی از شعبده‌بازی دیروز قابل تامل است!  زارعی با اشاره به جلسه دوشنبه‌شب فراکسیون اصولگرایان و رهروان با دبیر شورایعالی امنیت ملی، گفت: در این جلسه بنده و آقایان، زاکانی، جلالی و بروجردی و شمخانی حضور داشتیم. در این جلسه مقرر شد اصلاحاتی در طرح برجام انجام شود که در بند یک قسمتی از این اصلاحات اعمال نشد. وی با بیان اینکه تفاهم این بود که شاکله طرح حفظ شود، به مهر گفت: همچنین توافق کردیم جلسه علنی روز سه‌شنبه برای بررسی طرح برجام در چارچوب آیین‌نامه داخلی مجلس اداره شود و پیشنهادات مهم و اصلی که حدود ۶ پیشنهاد بود بررسی شود، اما متاسفانه در جلسه دیروز (سه‌شنبه)، رئیس مجلس اجازه بررسی پیشنهادات را نداد و طرح مهم برجام در کمتر از یک‌ربع به تصویب رسید. زارعی تصریح کرد: تفاهم ما این بود که آیین‌نامه مجلس در بررسی طرح برجام به صورت کامل رعایت شده و هیات رئیسه اجازه دهد پیشنهادات و نظرات نمایندگان بررسی شود. وی تاکید کرد: آنچه موجب تعجب و تاسف من شد این بود که بدون اعتنا به پیشنهادات نمایندگان به این بهانه که تعداد پیشنهادات زیاد است آقایان در کمتر از ۱۵ دقیقه ماده واحده طرح برجام را به رای گذاشتند، ما چنین انتظاری نداشتیم و چنین توافقی نکردیم. عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان با تاکید بر اینکه این اقدام هیات رئیسه مجلس خلاف آیین‌نامه بود، گفت: چطور طرحی با این اهمیت در کمتر از ۱۵ دقیقه به تصویب رسید، اما مجلس برای طرح‌های کم‌اهمیت‌تر شاید روزها وقت می‌گذارد.
احمد توکلی که روز یکشنبه به کلیات طرح رأی داده بود و شاید اشاره تاریخی نادران در روز یکشنبه در کنایه به وی گفته شد نیز دیروز از این رفتار هیات رئیسه بشدت انتقاد کرد.  توکلی طی تذکر شفاهی گفت: آقای لاریجانی امروز در عرض کمتر از 20 دقیقه شاید مهم‌ترین موضوع سیاست خارجی کشور را به سرانجام رساندید در حالی که همه مسائل با رعایت آیین‌نامه مجلس قابل حصول بوده است بنابراین تصویر این وضع برای مجلس مضر است. توکلی افزود: وقتی مردم ببینند جلسه روز یکشنبه مانور تفرقه بود و در کارهای مقدماتی بعضی‌ها عهدشان را رعایت نکردند، آنچه نباید بشود رخ داده است.
کوچک‌زاده مواضع رهبری نسبت به برجام را یادآوری و تاکید ‌کرد که این تصمیم لاریجانی هیچ ارتباطی با مواضع رهبری ندارد. این اظهارنظر کوچک‌زاده گویا در واکنش به اظهارنظر عجیب لاریجانی صورت گرفته بود! کوچک‌زاده خود درباره این ماجرا در تذکری گفت: «صبح قبل از اینکه شما خبرنگاران به صحن بیایید آقای لاریجانی گفت کشور تصمیم گرفته است پیشنهادهای نمایندگان درباره جزئیات طرح مطرح نشود من پرسیدم چه کسی تصمیم گرفته است که جواب داد همانی که خودت می‌دانی. آقای باهنر آمد پیش من و گفت دیشب آقایان لاریجانی، شمخانی و حجازی این تصمیم را گرفتند.» کوچک‌زاده تصریح کرد: ما فقط می‌خواهیم بگوییم این تصمیم طبق فرمایش خود آقای باهنر تصمیم رهبری نیست که به مجلس ابلاغ شده است. این تصمیم لاریجانی و شمخانی  است. این اظهارات کوچک‌زاده با پاسخ لاریجانی مواجه شد و او گفت: «من این موضوع را اصلاح کنم که هیچ بحث رهبری مطرح نبوده و اینکه شما می‌فرمایید رهبری، ایشان هیج نقشی در این قضیه نداشتند و این موضوع، تصمیم مجلس است.»
 
خسارت روزانه اجرای توافق ژنو چقدر شد؟
وطن امروز:  این دروغ از کجا شروع شد! خدا می‌داند. یا مطلعان براساس کدام استدلال یکی از شخصیت‌های کشور را به نتیجه رساندند که در نامه‌ای بنویسد «هر روز که با شک و تردید سپری می‌شود مبالغ هنگفتی ضرر به کشور وارد می‌شود» معلوم نیست. اما این هم از آن جنجال‌هایی بود که باید برای به حاشیه بردن گزارش تخصصی کمیسیون برجام راه می‌افتاد مثل جنجال‌هایی که در همه این دو سال مذاکرات در مواجهه با نقدهای تخصصی به راه می‌افتاد تا تیم مذاکره‌کننده، دولت و طرفداران «توافق به هر قیمتی» را از پاسخ دادن به سوال‌های فنی درباره «توافق» نجات دهد.  این بار اما این اظهار نظر «بی‌پایه و اساس»، «خلاف واقع» و «کاملا سیاسی» که به دستاویزی برای موافقان طرح موسوم به اقدام متناسب تبدیل شده بود توانست با موفقیت در اقناع نمایندگان روند اجرای برجام را همانگونه که مدنظر دولت بود، تسریع بخشد. علی لاریجانی هفته گذشته در مجلس در دفاعی تمام قد از طرح فراکسیون رهروان برای برجام، همین گزاره را تکرار کرد. گویی این عبارت به «اسم رمز» مصوبه گرفتن برای برجام تبدیل شده بود که در طول 10 روز گذشته مکرر بر زبان‌ها جاری می‌شد.
 
اکبر ترکان که ابدا سابقه آشنایی با مسائل آماری را ندارد، آمار حیرت‌انگیزی ارائه کرد. او گفت: هر یک روز تأخیر در اجرای برجام خسارت‌های بسیار سنگینی برای کشور دارد و تا الان هم بیش از 3 میلیارد دلار خسارت به کشور ضربه زده‌ است. برآوردی که بنده از خسارت‌ها داشتم روزی 100 میلیون دلار بود اما آقای وزیر اقتصاد در این باره می‌گوید عدم تصمیم‌ به‌موقع درباره برجام، روزی 150 میلیون دلار خسارت می‌زند. 
 
چرا کسی در این دو سال از خسارت‌های وارده به کشور سخن نگفت و برای آنها کنتور نینداخت؟  خسارت‌هایی که حالا بعد از 2 سال در نامه 4 وزیر به روحانی مشهود است.
بعد از توافق ژنو تاکنون، 180 هزار میلیارد تومان از دارایی‌های بورس از بین رفته است. با یک دودوتا چهارتای ساده مشخص می‌شود روزی 350 میلیارد تومان از دارایی‌های مردم در بورس از بین رفته است. شاخص کل بورس از توافق وین یعنی همین تیرماه امسال 9هزار واحد پایین آمده است.
بعد از توافق ژنو تاکنون، معوقات بانکی در این مدت حدود 20 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. در این مدت نرخ سودهای بانکی 1500 میلیارد تومان افزایش داشته است.
بعد از توافق ژنو تاکنون سودهای تقسیمی سهام پرداختی بانک‌ها به مردم از 5 هزار و 800 میلیارد تومان به 1900 میلیارد تومان رسیده است.
بعد از توافق ژنو تاکنون، قیمت جهانی فولاد 50 درصد، قیمت جهانی آلومینیوم 15 درصد و قیمت جهانی مس 31 درصد کاهش یافته است اما در داخل کشور قیمت خودرو افزایش یافته است.
بعد از توافق ژنو تاکنون، قیمت نفت نزدیک به 58 درصد کاهش یافته است. به عبارت دیگر به واسطه دیپلماسی شکست خورده دولت یازدهم، تنها در یک سال گذشته 38 میلیارد دلار از درآمد نفتی کشور معادل روزانه 205 میلیارد تومان از بین رفته است.
حالا مردم سوال می‌کنند که با این همه کرامات که بعد از توافق ژنو تاکنون در اقتصاد اتفاق افتاده، چرا کسی برای خساراتی که بعد از اجرای توافق ژنو کشور متحمل آن شده است، کنتور نمی‌اندازد و نامه‌نگاری نمی‌کند؟

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 22 مهر 1394برچسب:,
ارسال توسط عمار
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 11
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 102
بازدید ماه : 534
بازدید کل : 81867
تعداد مطالب : 871
تعداد نظرات : 73
تعداد آنلاین : 1