تشكیل جهاد سازندگی به فرمان حضرت امام خمینی(ره)-(1358ش)
سیاست انقلابی کرمانشاه
بسم الله الرحمن الرحیم عماریون احساس وظیفه کنند در صحنه حاضر‌شوند

سالروز تشكیل جهاد سازندگی

 

جهاد سازندگی نهادی است كه نطفه آن درانقلاب بسته شد ، در بستر انقلاب رشد كرد و همراه با نهال نوخاسته انقلاب به ثمر رسید. حدیث جهاد، حدیث انقلاب است و كارنامه سراسر جهاد و شهادت آن، نشان از تلاش و سخت كوشی جهاد گران دارد. دست پرتوان جهادگران ، بذر انقلاب را در دل محرومترین و مستضعف ترین قشر جامعه ، یعنی روستاییان ، كاشت و تیرآنان قلب بزرگترین دشمنان را نشانه گرفت.

جهاد گران گمنام و بی نشان در عرصه های تولید و نبرد تلاش كردند و شجاعانه در سخت ترین شرایط، بزرگترین موانع را از سر راه انقلاب اسلامی برداشتند. آنان مخلصانه و  با تمام وجود در جبهه های حق علیه باطل به یاری رزمندگان اسلام پرداختند و " سنگرسازان بی سنگر"  لقب گرفتند. جهاد سازندگی انسان هایی را پرورش داد كه قبل از شروع به سازندگی شروع به جهاد نفس كردند و در راه آبادانی و عظمت كشور انقلابی خویش در راستای اهداف اسلامی ، تمام سعی و تلاش خویش را به كار بستند و در این راه حتی از ایثار جان دریغ نورزیدند و خود را فدای مكتب خویش نمودند .

بعد از فرمان تاریخی امام خمینی در27 خرداد 1358 مبنی بر تشكیل جهاد سازندگی جهت رفع محرومیتها و تلاش برای آبادانی كشور، جهاد به منظور فراهم ساختن نهضتی همه جانبه در جهت مبارزه با فقر، اقدام به محرومیت زدایی، توسعه و عمران روستاها و در یك كلام، حركت در جهت استقلال و خودكفایی ، از متن توده های میلیونی مردم محروم و مستضعف به وجود آمد. رسالت اصلی جهادگران " ابلاغ پیام اسلام و انقلاب" و " كاشتن بذراستقلال وآبادانی در دل روستاها" بود. رهبرمعظم انقلاب در مورد  تشكیل جهاد می فرمایند:... جهاد سازندگی یكی از پدیده های بسیار زیبای این انقلاب است و واقعاً یك گل خوش رنگ و بوی بر بدنه این نهاد روییده است كه نه فقط كسانی را كه با آن سر و كار دارند سرمست می كند بلكه این درخت را زینت می دهد."

بعد ازطرح تشكیل وزارت جهاد، اساسنامه ای توسط برادران جهاد دردفتر مركزی تهیه شد و توسط اعضای شوراهای مركزی جهاد سازندگی دركشور به تصویب رسید و به عنوان طرح، در دوره اول مجلس، مطرح شد و در كمیسیون ویژه جهاد مورد بررسی قرار گرفت و بعد از طی مراحل و اصلاحاتی جهت تصویب آماده شد. كلیات طرح در سه فصل شامل اهداف، وظایف و مقررات عمومی با یازده ماده و پنج تبصره در جلسه روز سه شنبه 7 آذر 1362 مجلس به تصویب نهایی و در تاریخ 17/9/1362، به تأیید شورای نگبهان رسید.

ویژگی های جهاد سازندگی

جهاد سازندگی یك نهاد مردمی و انقلابی با ویژگی های زیر است :

1- حضور در فعالیتهای اضطراری و قدرت جابه جایی با توجه به روحیه همكاری فی مابین بخش ها و مناطق، در جهت نیل به اهداف كلی جهاد.

2- توانایی پذیرش مأموریت بر مبنای ضرورت ها و نیازهای انقلاب اسلامی.

3- سادگی و بی آلایشی و پرهیز از تشریفات غیر ضروری .

4- ایجاد فضای مناسب جهت رشد و ارتقاء نیروها، در ابعاد فرهنگی و تخصصی.

5- خدمت به محرومان و روستاییان با اولویت دادن به مناطق دور دست و مستعد.

6- هدف غایی جهاد، تحول فرهنگی و انسانی جامعه روستایی است.

7- حساسیت به مسائل شرعی و حفظ شعائر و ظواهر اسلامی در سازمان و محیط جهاد.

8- مردمی بودن و تأكید بر مشاركت مردم در اجرای طرح ها و پروژه ها.

9- التزام عملی به ولایت فقیه.

10- گرایش به عدم تمركز مدیریت و نظام اجرایی.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 27 خرداد 1394برچسب:,
ارسال توسط عمار
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 871
تعداد نظرات : 73
تعداد آنلاین : 1