سالروز فتوای تاریخی امام خمینی(ره) علیه سلمان رشدی نویسنده کتب آیات شیطانی
سیاست انقلابی کرمانشاه
بسم الله الرحمن الرحیم عماریون احساس وظیفه کنند در صحنه حاضر‌شوند

بیست‌وپنج بهمن‌ماه سالروز فتوای تاریخی امام خمینی(ره) علیه سلمان رشدی نویسنده کتاب آیات شیطانی است.

به همین بهانه یکی از جلسات درس‌هایی از قرآن حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی که به همین موضوع اختصاص دارد را بازخوانی می‌کنیم:

بسم الله الرحمن الرحیم

بحث را در خدمت خواهران و برادران در تربیت معلم هستیم. موضوع بحثمان یک مسأله‎ای است که مربوط به قدرت اسلام، عزت اسلام، نفوذ اسلام تحت عنوان چون بیست و پنج بهمن روزی است که حضرت امام فتوی دادند که سلمان رشدی باید اعدام شود و در این چند روز من حرف‌های خیلی نوئی را جمع کرده‎ام.

اصلاً انقلاب ما زمینه‎های مذهبی مردم بود، در روزنامه‎ای که سال 56 در ایران پخش شد در آن روزنامه جسارت شده بود به مقام معظم امام، طلبه‎های جوان راه افتادند خانه علمای قم و از آنجا حادثه 19 دی پیدا شد و حدود صد نفر از طلبه‎ها و مردم عزیز قم شهید شدند بعد در چهلم مردم و طلاب قم در تبریز انفجار و چهله شهدای تبریز در یزد انفجار و همینطور چهله به چهله راهپیمایی و مرگ بر شاه و خلاصه این جسارت به حضرت امام تبدیل شد به یک جرقه و این جرقه به یک منبع باروتی خورد.

کتاب سلمان رشدی هم یک همچین جسارتی را داشت. سلمان رشدی در بمبئی متولد شد در یک خانواده تحصیل کرده در 13 سالگی به انگلستان رفت بعد از تحصیلات به پاکستان برگشت و بعد هم دوباره در انگلستان مقیم شد اول یک زن انگلیسی گرفت، بچه دار شد و طلاقش را داد و بعد یک زن آمریکائی گرفت و همسرش هم قلم زن است و کتابهائی علیه حضرت مسیح نوشته و مثل اینکه این زن و شوهر بنا داشته‎اند که به مقدسات توهین کنند منتهی آن مردانگی که در اسلام بود آن مردانگی در مسیحیت نبود وگرنه باید خانومش هم اعدام شود پاپ باید اقدام کند.

این کتاب در 547 صفحه توسط یک یهودی که 850 هزار پوند به عنوان پیش پرداخت داده بود نوشته شد. سازمان جاسوسی اسرائیل هم حمایت می‎کند به هر حال کتاب نبود، آزادی قلم نبود هجوم به مقدسات بود وگرنه ما آدمهائی داریم که به انبیاء فحش می‎دادند و خود قرآن هم فحشهایشان را نقل کرده است، «لِشاعِرٍ مَجْنُونٍ» صافات/36، پیغمبر شاعر است و مجنون.

«ساحِرٌ کَذَّابٌ» ص/4: پیغمبر دیوانه است و دروغگو. مسأله این نیست که کسی جسارت کرد یک وقت یک کسی جسارت می‎کند آن بله مرتد است مجازات می‎شود و اعدام می‎شود.

اما این موج فقط بخاطر یک جسارت نبود بلکه یک نقشه بود بخاطر همین تا فتوای امام صادر شد 12 کشور هم پیمان یک دفعه سفیرهایشان را از ایران بردند. اگر دیدید یک هیجان اینطوری پیدا شد که اسرائیل اعلام کرده که من جان سلمان رشدی را حاضرم محافظت بکنم.

آخر این چه کتابی است که اسرائیل محافظ آن می‎شود و 12 کشور سفیرهایشان را از ایران می‎برند این کتاب نبود. یک نفر به پیغمبر نامه نوشت که من شما را قبول ندارم، جز اینکه دو ماه تحقیق کنم فقط یک امان نامه به من بده که کسی کارم نداشته باشد. پیغمبر فرمود: عمامه من خوب است عمامه‎اش را برداشت سر یک کافر گذاشت و گفت عوض دو ماه چهار ماه تحقیق کن.

قرآن می‎گوید: «قُلْ هاتُوا بُرْهانَکُمْ» بقره/111 اگر برهان دارید بیاورید قرآن دین علم است. «لِأُولِی الْأَلْبابِ» آل عمران/190، «لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ» بقره/230، «لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ» بقره/164 اینهمه «یَعْقِلُونَ»، «یَعْلَمُونَ». . . .

ما منطقمان منطق علم است رهبر باید یک کسی باشد که از نظر علم در سطح اعلاء و عالی باشد علم و تقوی جزو خمیره ما است. ما توی مسجد می‎خواهیم پشت سر کسی نماز بخوانیم تا اهل تقوی نباشد نماز نمی‎خوانیم.

مسأله آزادی قلم، غیر از جسارت است. در این کتاب به قرآن و به همه چیز جسارت شده است. انگلستان هر سال 200 هزار دلار خرج محافظت از او را می‎کند، شش نفر محافظ دارد که غذای سلمان رشدی را بررسی می‎کنند. قبل از اینکه هوا تاریک شود ایشان را می‎برند توی سالن و حتی شب بیرون نمی‎آورندش در روز بیرون می‎آید مثل گوسفندها که به چراگاه می‎برند. سلمان رشدی یک اعترافاتی دارد که خیلی دردناک است:

1- تعجب می‎کنم که چرا دیوانه نشده‎ام. در حال گریه می‎گفت من در کشورم زجر می‎کشم. سلمان رشدی یک کتابی نوشت وقتی رفت جایزه بگیرد در حال گرفتن جایزه گریه کرد. من فکر می‎کنم که دیگر به آخر خط رسیده‎ام و بریده‎ام. از بس دنیا برایم تنگ شده که به قفسه‎های سینه‎ام فشار می‎دهم. رابطه من فقط با تلفن است زن من هم از من جدا شد.

کار روزانه من ظرفشوئی است و یک خبر خوش. . . یک نفر این کتاب را در ایتالیا ترجمه کرد مترجمش را کشتند. یک نفر کتاب ایشان را به ژاپنی ترجمه کرد او را مجروح کردند اما نمرد. دو میلیون دلار جایزه بنیاد مستضعفان زیر نظر امام برای کشتن او جایزه گذاشته است و خود او گفته است این رقم زیادی است.

ایشان می‎گفت من می‎خواستم بگویم من مسلمانم و توبه کرده‎ام اما کشورهای غربی نگذاشتند، پس آزادی قلم نیست یک توطئه است. وقتی می‎گویند آمدن فیلم‌ها هجوم به ویدئو وضع بی‎حجابی اینها از مسأله گناه رد شد و یک هجوم فرهنگی است و باور کنیم.

پس اگر این آزادی قلم است پس آزادش بگذارید تا بگوید من اشتباه کرده‎ام. در نوشتن آزاد است در توبه کردنش نه، این توطئه است.

پیغمبرصلی الله علیه وآله احترامی‎دارد. امام در سال 42 بود که فرمود: رئیس جمهور آمریکا بداند که پست‎ترین افراد و منفورترین افراد نزد من است. اگر رئیس جمهور هر کشوری بود سکته می‎کرد. حالا این غربیها پست‎ترین افراد هستند نزد ما چه جنایتهائی که نکردند. خداوند در قرآن می‎فرماید: «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ» احزاب/56 خدا بر پیغمبر صلوات می‎فرستد، فرشته‎ها بر پیغمبر صلوات می‎فرستند.

در قرآن آمده «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَمیعٌ عَلیمٌ» حجرات/1 قبل از پیغمبر هیچ حرکتی نکنید. «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْواتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ» حجرات/2 وقتی پیغمبر حرف می‎زند صدای شما از صدای پیغمبر بالاتر نباشد. احترام به پیغمبر یک مسأله‌ای است.

اصلاً اگر بنا باشد که احترام رسول الله باشد یا احترام قلم سلمان رشدی. بابا رسول الله میلیاردها مسلمان را نجات داد، خود ما ایرانیان را نجات داد. در کشور سوئیس اگر کسی به یکی از مسئولین مملکتی توهین کند اعدام است. مگر مسئولین مملکتی سوئیس چه کرده‎اند که به آنها ناسزا گفتن اعدام دارد.

آن وقت این کشورهائی که در قلبشان ناسزا به یک رئیس و وزیر و وکیل جایز نیست. آن وقت ناسزا به رهبر یک میلیارد. . . . می‎گویند آزادی قلم. خوب اگر آزادی قلم است اجازه بدهید یک چیزی هم به شما بگوید.

از امام صادق(علیه السلام) سؤال شد:

«سَأَلَ عَمَّنْ شَتَمَ رَسُولَ اللَّهِ ص فَقَالَ یَقْتُلُهُ الْأَدْنَى فَالْأَدْنَى قَبْلَ أَنْ یَرْفَعَهُ إِلَى الْإِمَامِ»(کافی، ج‏7، ص‏259)

اگر کسی به رسول الله ناسزا بگوید. هر کس هر چی دستش رسید او را در همانجا بکشدش نیازی به حکم امام هم نیست هر مسلمانی هر کجا شنید به رسول اکرم جسارت شده بی درنگ باید کشتش.

امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمود: اگر کسی رسول اکرم را سبک کرد مهلتش نده.

امام رضا(علیه السلام) فرمود: کسی ناسزا به رسول الله بگوید فوری باید کشته بشود و در روز فتح مکه پیامبر فرمود آنها را بخشیدم اما دو سه نفر بودند که ناسزا می‎گفتند، آنها را بروید بکشید، اگر در حال مناجات و توبه هم بودند آن سه نفر را اعدام کنید.

«لأفرق فی الباب بین مسلم و الکافر» مسلمان و کافر فرق نمی‎کند مسلمان هم حق ندارد ناسزا بگوید کافر هم حق ندارد ناسزا بگوید. در جبهه طرفداران حضرت علی(علیه السلام) یک حرف زشتی را به معاویه زدند. حضرت علی(علیه السلام) گفت این چه حرف زشتی بود که زدید. آنها گفتند خوب این دشمن شماست گفت دشمن من است در جنگ صفین با او جنگ می‎کنیم ولی ناسزا نباید بگوئید.

قرآن می‎گوید به بت پرستها فحش ندهید آنها هم به خدای شما ناسزا می‎گویند. «إِنِّی أَکْرَهُ لَکُمْ أَنْ تَکُونُوا سَبَّابِینَ»(نهج‏البلاغة، خطبه 206) من ناراحتم از اینکه بگویند طرفداران حضرت علی(علیه السلام) زبانشان نیشدار است.

«لا یقبل توبه المرتد» توبه مرتد قبول نیست، مرتد کسی است مسلمان شده و حالا از اسلام دست برداشته است. آقا مگر اسلام دین آزادی نیست پس چرا مرتد خوب اگر از اول مسلمان نبود طوری نبود ولی حالا. شاگرد از اول سر کلاس نیاید طوری نیست ولی اگر از وسط کلاس بلند شود خوب استاد ناراحت می‎شود. دکتر نمی‎تواند بگوید من پزشک جراحم بعد وقتی مریض را که خوابانده‌اند بگوید خداحافظ. معافی پزشک را می‎گیرند و حالش را می‎گیرند.

این کار تزلزل بوجود می‎آورد.

«من سَبُّه النبی جاز لسامهِ قِتلُ بل وجب بلا خلاف» کسی که ناسزا بگوید برای شنونده قتل او واجب است. خودت تنهائی می‎توانی تصمیم بگیری. یک طرحی از طرف یهودیها پیش آمد زمان پیغمبر(صلی الله علیه و آله) گفتند طرح طرح خوبی است. گفتند چه کنیم گفتند: عده‎ای از دانشمندان را طرف صبح می‎رویم و بهشان ایمان می‎آوریم می‎گوئیم یا رسول الله ما آمده‎ایم و مسلمان می‎خواهیم بشویم. غروب که شد بر می‎گردیم و برو بابا ما مسلمان نمی‎شویم مکتبت بار نداشت، قوی نبود. این دو تا فایده دارد و یکی مسلمانها توی دلشان خالی می‎شود می‎گویند علما و دانشمندان یهود صبح آمده‎اند، غروب برگشتند و دیگر این که بقیه یهودیها هم مسلمان نمی‎شوند می‎گویند دانشمندانمان برگشتند پس ما هم. . .

دیگر کسی هوس مسلمان شدن نمی‎کند. این کار دو تا فایده دارد، مسلمانها مضطرب می‎شوند و تحقیر. یهودیها در یهودی بودن محکم می‎شوند.

و قرآن به رسول الله گفت: مواظب باش این توطئه است اینها صبح می‎آیند و غروب بر می‎گردند «الَّذینَ آمَنُوا وَجْهَ النَّهارِ وَ اکْفُرُوا آخِرَهُ» آل عمران/72 طرف صبح ایمان بیاورید و آخر روز کافر شوید. کسی اگر یک جو غیرت و فکر داشته باشد مسأله حل است. حضرت امام در رساله نوشته است. می‎دانید امام تحریر را چگونه نوشت من از حاج آقا مصطفی شنیدم که می‎گفت زمانی که امام در ترکیه تبعید بود پنجره نوری داد مسئول ساواک ترکیه آمد گفت شما مجاز نیستید از نور استفاده کنید پرده را کشید و برق را روشن کرد. یک سال امام توی اتاقی بود که اجازه نداشت از نور استفاده کند در همان اتاق می‎نشست و کتاب تحریر الوسیله را نوشت. این را می‎گویند استفاده از فرصت.

ما مقدار زیادی از عمرمان را در بطالت می‎گذرانیم. حضرت امام در تحریر می‎فرماید که اگر کسی حرکتی بکند که برگشت این حرکت به انکار پیغمبر یا تنقیض شریعت مطهره باشد این هم مرتد است و نجس است یعنی کسی کاری بکند که دین تحقیر بشود اگر کسی مرتد شد خانمش هم باید از او جدا شود. منتهی خانم سلمان رشدی بخاطر این جدا نشد. بخاطر اینکه او دیگر برای او شوهر نبود. «یُقْسَمُ مَا تَرَکَ عَلَى وُلْدِهِ»(کافی، ج‏6، ص‏174) مالش هم باید تقسیم شود. زنش جدا، مالش تقسیم، خودش هم اعدام. اگر مسئولین متعهد از یک چیزی استفاده می‎کنند از روی ضرورت است وگرنه اصل زهد است اصل زندگی ساده است و هر چی از سادگی رفتیم کنار از اسلام رفتیم کنار. از زمانی که مساجد ما مزین شد به زینت آلات اسلام می‎ایستد و زمانی که اسلام ساده بود تا قلب آفریقا و اروپا رفت. مثل مهمانی اگر مهمانی شیربرنج و‌اش بود 500 نفر می‎آیند اگر آبگوشت شد 200 نفر می‎آیند. اگر چلو کباب شده 100 نفر می‎آیند، جوجه کباب شد 20 نفر می‎آیند یعنی هر چه گرانتر شد عدد مهمانها هم کم می‎شود.

اسلامی‎که ساده و روان باشد راحت پیش می‎رود. یک وقت با هزینه یک مسجد 30 تا مسجد می‎توان توی روستا ساخت.

فتوای امام: «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ». . . . .

به اطلاع مسلمانان غیور سراسر جهان می‎رسانم مؤلف کتاب آیات شیطانی ‎که علیه اسلام و پیامبر و قرآن تنظیم و چاپ شده و همچنین ناشرین مطلع از محتوای آن محکوم به اعدام می‎باشند از مسلمانان غیور می‎خواهم که آنان را در هر نقطه‎ای که یافتند سریعاً اعدام نمایند تا دیگر کسی جرأت نکند به مقدسات مسلمین توهین کند هر کس در این راه کشته شد شهید است، انشاء الله. ضمناً اگر کسی دسترسی به مؤلفین دارد ولی قدرت اعدام ندارد او را به مردم معرفی نماید تا به جزای اعمالش برسانند. و السلام علیکم. روح الله الموسوی الخمینی.

مقام معظم رهبری دنبال این فتوا چنین فرمودند: حکم حضرت امام درباره سلمان رشدی تغییر ناپذیر است و با ادامه مقاومت مسلمانان دیگر کسی جرأت توهین کردن به مسلمانان را ندارد.

به همین خاطر ریشه فتوا و مرجعیت و تقلید را خیلی‎ها می‎خواهند در هر زمان یک کسی پیدا می‎شود راجع به تقلید، راجع به ارادت به یک ملا داشتن ومرجع بی هوس یک کسی هر جائی یک سوسه می‎رساند چون اگر این سوزن و نخ(سوزن مرادم مرجع تقلید است و نخ مرادم امت است) با هم باشند هر پادشاهی را می‎توانند بدوزند ولی اگر بتوانیم رهبر را از مردم جدا کنیم. هیچی در انواع برنامه‌ها مسأله تقلید را زیر سؤال می‎برند.

این فتوا نشان دهنده قدرت اسلام بود، نشان دهنده صدور انقلاب بود، نشان دهنده موقعیت رهبری بود در جهان، نشان دهنده مقابله با زنده بودن مسلمانها بود.

البته یک روانشناسی اجتماعی هم می‎خواستند بکنند یعنی یک چیزی بگوئیم ببینیم حساسیت مردم چگونه است می‎خواستند ما را تست کنند که خوابیم یا بیدار، نشان دهنده فرو ریختن ابهت غرب که یک آخوند می‎تواند ابهت غرب را فرو بریزد. رسوا شدن مسلمان نماها، چه مسجدهائی از پولهایشان در آسیا و آفریقا ساخته‌اند و چقدر آخوند آوردند و چه شرکتی این وهابی درست کردند که دلار از این آخوند، از آن چاپ قرآن از این مسجد سازی از آن اصلاً شرکتی برای اینکه یک اسلام آمریکائی مطرح کنند تا این اسلام خمینی مطرح نشود.

جایگزینی مشابه، این فتوا نشان داد که غرب چقدر ضعیف است. این همه می‎گویند جامعه شناسی، مردم‎شناسی، اینها حضرت عباسی نه رهبر را شناختند نه جامعه را شناختند نه روحیه‌مان را شناختند عملیات مرصاد به همین خاطر بود همه گفتند بعد از اینکه امام قبول کرد قطعنامه را پس معلوم شد که ایران دیگر حال ندارد منافقین آمدند توی ایران. . . .

شیخ سعید شعبان رهبر مسلمانان لبنان می‎گفت یک فیلمی‎ساختند یکی از شاهزاده‌های یکی از کشورهایی که شاه دارد توی این فیلم مسخره شده بخاطر همین این کشور روابط خود را با انگلستان قطع کرد ولی نامردها به رسول الله جسارت کردند ولی روابطشان را قطع نکردند، باید معلوم شود که مسلمانها خادمشان کیست و خائنشان کیست.

مثلاً خلیفه ارامنه و آشوریها و کلدانیها اینها همه از سلمان رشدی اظهار تنفر کردند ولی به دنبال این فتوا چه شد. در انگلستان تقریباً مسلمانها هزار تا مسجد دارند. هزار تا مسجد در یک روز به حمایت از امام سخنرانی کردند در هر مسجدی حدود 300 نفر جمع شدند و یک راهپیمایی با عظمت در لندن راه انداختند. آمریکا می‎گوید بعد از فتوای امام 178 مورد تهدید به انفجار داشتیم. کتابی اخیراً چاپ شده که بعد از فتوای امام 300 حادثه در جهان رخ داده است که تمام این حوادث در کتابی ثبت شده است. شوروی بعد از اینکه دید امام فتوا داد او هم گفته کتاب را چاپ نکنید. سفیر شوروی که نامه جواب گورباچف را خدمت امام آورد. سفیر انگلستان به سفیر شوروی گفت تو که پهلوی امام می‎روی این را هم ببر. گفت چون امام فتوا داده به کشتن سلمان رشدی و سلمان رشدی هم در کشور شماست من این نامه را نمی‎دهم.

أحمد حمبل امام اهل سنت: می‎گوید ناسزا به رسول الله کفر است.

امام شافعی: «من سب الانبیاء قتل» کسی ناسزا به پیغمبر بگوید باید کشته شود.

ابوحنیفه رهبر اهل سنت: «من سبه النبی او اله و کان مسلما فقد سار مرتدها».

کسی که به پیامبر ناسزا بگوید مرتد است.

یعنی اعدام سلمان رشدی شیعه و سنی ندارد. در تاریخ افرادی را که ناسزا گفتند حضرت فرمود بگیرید و خفه‎اش کنید. زنی کافر بود و به حضرت رسول دشنام داد. بدستور پیغمبر مردی آن زن را خفه کرد. آن وقت این غربیهای کذائی صدام پنج هزار نفر را در حلبچه می‎سوزاند با بمب شیمیایی غرب هیچ تکانی نمی‎خورد. حالا برای یک سلمان رشدی تمام آزادیها و دموکراسی‎اش گل می‎کند. سعودی صد نفر را توی هواپیما می‎زنند غرب هیچی نمی‎گوید این سیمای غرب است گرگی است در لباس تمدن.

الان این سلمان رشدیها زیادند برایمان فیلم می‎فرستند، کاغذ می‎فرستند که وقتی باز می‎کنی هیچی نیست ولی وقتی تا می‎کنی عکسهای کذائی دارد. از شکلات، آدامس گرفته تا هر جنسی که بخواهید. اگر آن خون حسین(علیه السلام) بود که در بدن امام بود در بدن شما هم هست شما هم باید غیرت نشان بدهید. پدر و مادرها باید مواظب بچه‌ها و دختر و پسرهایشان باشند. این دین ما با خون حسین تشکیل شده است شما با چشم خودتان دیدید که صدهزار نفر شهید شدند مگر می‎شود یک سلمان رشدی بیاید دین ما را بهم بزند و یک شرکت بخاطر سودش بیاید دخترها و پسرها را با انواع فیلم‌ها فاسد کند باید به هوش باشیم و غیرت بخرج دهیم.

جوانها توی مسجد جمع شود با آقا هماهنگ کنند که اگر توی این خیابان فسادی شد ما هم هستیم مثل لب مرز پاسدار ژاندارمری هست برای قاچاقچی، مسجدها باید پر جوان باشند. آخوند سرزنده باسواد وجدان انقلابی اینها جوش بخورند و خیابانها را از فساد پاک بکنند. حسین هست، خونش هم در بدن امام.

امام در سن چهل سالگی نامه‎ای نوشته است

فرمود امروز شما. . . کسروی نامردی بود نظیر سلمان رشدی مکتب را به مسخره گرفت. نوشت شما امروز در پیشگاه خدای عالم چه عذری دارید همه دیدید کتابهای کسروی یک نفر تبریزی بی سر و پا که تمام آئین شما را دستخوش ناسزا کرده بود و به مرکز تشیع امام صادق(علیه السلام) و امام غائب(عجل الله تعالی فرجه الشریف) آن همه جسارتها کردند، هیچ کلمه‌ای از شما صادر نشد، امروز چه عذری در محکمه خدا دارید این چه ضعف و بیچارگی است که شما را فرا گرفته....

این غیرت باید باشد. هجوم فرهنگی برادران و خواهران یک خطر است و نیاز به غیرت دارد و غیرت جلوی خطر را می‎گیرد و غیرت هم نیاز به مساجد دارد.

«والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته»



برگرفته شده از mnasfiya.blog.ir


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 25 بهمن 1393برچسب:,
ارسال توسط عمار
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 163
بازدید هفته : 213
بازدید ماه : 393
بازدید کل : 81726
تعداد مطالب : 871
تعداد نظرات : 73
تعداد آنلاین : 1